ik heb wel eens gehoord van mensen, dat wanneer je een piepje (pieptoon) in je oor hoort, er iemand slecht over je praat. hoe komen mensen daarbij?

En wat is zon pieptoon eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zat ik pas ook aan te denken goeie vraag vind ik.
Want links is slecht en rechts is goed of andersom.
Hoe rechter hoe hechter en hoe linker hoe flinker.
Maar kan ook hoe rechter hoe slechter en hoe linker hoe flinker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook zo nu dan last van. Ik heb me precies hetzelfde laten vertellen dat "rechts" negatief nieuws is en "links" positief. Nou werkt het bij mij net andersom. Zo praat er bijvoorbeeld iemand over je, als je je tijdens het eten op je tong/wang bijt, als je neus jeukt, dan denkt iemand aan je, als je rechterhand jeukt, ga je geld uitgeven, als je linkerhand jeukt, dan ontvang je geld, etc. Ah joh, puur bijgeloof! :) Als het je leven maar niet gaat beheersen.. Ik zou zeggen: Als je er lang last van blijft hebben, raad ik je aan om even langs de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies ik weet ook dat het bijgeloof is.
Maar toch grappig hoe ze aan die verhalen komen.

Het beste antwoord

haha, dat zegt mijn vriend ook altijd: 'Hee, een piepje in m'n oor, er wordt over me gekletst!'
Het is natuurlijk flauwekul, bijgeloof.
Een piepje, een suisje of een tuutje horen we allemaal wel eens even opeens.
Het is bijgeloof van hetzelfde kaliber als van die zwarte kat die je pad kruist, of van die brekende spiegel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je ook nog een antwoord op haar 2e vraag klaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)

Andere antwoorden (5)

Dat is natuurlijk pure bijgeloof.

Een piep in het oor kan duiden op een gehoorbeschadiging. Als je er lang last van hebt, dus als het chronisch is, zou ik zeker aanraden om eens naar een audiciën te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die pieptoon betekent waarschijnlijk dat er iets niet in orde is met je gehoor, als het tenminste vaker voorkomt
Als het eenmalig is, betekent het helemaal niets, maar men moest er vroeger toch en oorzaak/doel voor hebben.
Hetzelfde als het gezegde dat je nieuws te wachten staat als je neus jeukt, Hoe rechter hoe slechter (nieuws)
anneliez
13 jaar geleden
Tinnitus of oorsuizen is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen (95%). Het waargenomen geluid kan zo luid zijn dat het horen wordt belemmerd. De naam komt van het Latijnse Tinnitus Aurium, wat 'gerinkel in de oren' betekent.

Tinnitus kan onder andere veroorzaakt worden door:

gehoorschade (meest voorkomende vorm met 13%) door zeer harde geluiden. Tinnitus is dan een teken van beginnende gehoorschade.
grote emotionele spanningen: traumatisch geluid (geluid gekoppeld aan een trauma), burn-out, stress en oververmoeidheid, posttraumatische stress-stoornis, paniekstoornis en angststoornis en depressiviteit
trauma aan hoofd (schedelfractuur), nek, of barotrauma
sommige ototoxische medicijnen: aspirine, diuretica, aminoglycosiden, kinine
cerebrovasculaire oorzaak (hoge bloeddruk, diabetes en atherosclerose )
neurodegeneratieve oorzaak (alzheimer)
chronische middenoorontsteking
otosclerose
oorsmeer
de ziekte van Ménière
een ontsteking van een verstandskies
een brughoektumor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, hier gaat de vraag helemaal niet over!
Dit is geen vraag over tinnitus, maar over het bijgeloof dat er over je geluld wordt als je een piepje hoort. Ik heb tinnitus, en da's echt totaaaaaal iets anders.
Dat gaat namelijk 24 uur per dag door.
(Er wordt over mij dus voortdurend geouwehoerd '-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EN er staat een tweede vraag over wat het Piepje dan WEL is. Prima antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@skusme
je kan dan wel direct een MIN uitdelen ..wie niet terecht is,ze vraagt echt wel " wat is zon pieptoon eigenlijk wel"?
mijn antwoord is wel correct, voortaan beter lezen jij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag gaat niet over tinnitus!
En een piepje horen zo af en toe is geen tinnitus!
De vraag is hoe mensen erbij komen dat er over je geluld wordt als je een pieptoontje hoort. Bijvraag is wat dat pieptoontje kan zijn.
en da's dus GEEN tinnitus. Geloof me, ik heb tinnitus, en 24 uur per dag een ruis in m'n kop. En nogmaals: Daar gaat de vraag dus niet over.
Beter lezen jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoelde met mijn vraag inderdaad hoe het komt dat mensen zeggen dat er iemand over je praat als je een piepje in je oor hoort. wellicht zat hier een verhaal achter? misschien iets van vroeger? ik heb (gelukkig) geen tinnitus ;-) ik hoor ''mijn'' piepje maar heel af en toe en heel kort. vandaar ook die bijvraag omdat, als het geen tinnitus is en ik (tenminste hopelijk) niet te pas en te onpas ter sprake kom bij anderen, wat dan wel? misschien had ik dat wat duidelijker moeten vragen dan :-) in ieder geval vond ik het antwoord van skusme het leukst en meest toepasselijk, maar bedankt iedereen voor de antwoorden! ;-)
Ha, die Bambina;

Die uitdrukking is natuurlijk gewoon een grappig bedoeld volksgebruik. Een pieptoon in het oor die ook weer verdwijnt heeft iedereen wel eens, maar als het chronisch is wordt dat een tinnitus genoemd. Daar is niet veel over bekend en weinig tot niets aan te doen, maar er wordt wel aangenomen dat de oorzaak in een zenuw zou liggen. Zodra iemand een werkzame behandeling heeft hoor ik dat graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is zo'n piptoom het teken, dat de batterij van mijn hoorapparaat op z'n laatste benen loopt.