Mijn bloeddruk daalt juist als ik alcohol drink, zou dat betekenen dat ik een te hoge bloeddruk heb vanwege stress? Ik gebruik medicijnen.

Via een healtcheck ben ik erachter gekomen dat mijn bloeddruk te hoog is. Na het dragen van een meetkastje blijkt dat hij continu te hoog is. Het zit bij ons in de familie. Bij toeval kwam ik er achter dat als ik alcohol drink ik een lagere en op dat moment zelfs een goede bloeddruk heb.
Ik ga dan toch twijfelen of de hoge bloeddruk bij mij dan niet door een bepaalde spanning komt. Het is toch zo dat alcohol ontspant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alcohol verwijdt je aderen, dus het is logisch, dat je bloeddruk zakt als de aderen wijder worden, en de bloedhoeveelheid (logischerwijze) hetzelfde.
Maar in jouw geval zal het aanbevolen glaasje rode wijn per dag je beslist nog extra goeddoen.

De ontspanning is vooral een geestelijke ervaring : omdat indrukken iets minder heftig bij je binnenkomen, omdat alcohol een verdovende werking heeft, kan je dit als ontspannend ervaren als je erg gestresst bent door je alledaagse leven.