mag samenscholing in de hal van de flat? zie toelichting

In mijn flat hebben ze een ruimte gebouwd waar de mensen van de flat kunnen kaarten biljarten koffie drinken etc. Er komen nu ook steeds meer jonge mensen in de flat.
Echter en zijn een aantal oude mensen die kennelijk graag in de hal zitten op het bankje en zich dan overal mee gaan bemoeien en commentaar leveren als je er lang loopt. Er komen nog wel eens pakjes voor mij en nu heeft een van die oude kerels dat aangenomen toen ik niet thuis was. Ik zag dat het op 50 afgeleverd was. Daar aangebeld en meneer had het pakje opengemaakt en ook de factuur. Ik ben zo weggelopen met het pakje en de huismeester gewaarschuwd. Die zegt dat er geen grond is om de mensen daar in die hal weg te bonjouren. Nog even en ik val uit of ze niks anders te doen hebben. Zo boos was ik vanwege dat pakje. Er zaten schoenen in en de volgende dag begonnen ze meteen over mn schoenen toen ik er langs liep. Ik zei niks en ben meteen een briefje gaan maken met gelieve GEEN pakjes bij anderen hier af te leveren. Demonstratie met dat briefje langs ze heen en opgehangen bij mijn bel. Dat zullen ze wel gevoeld hebben.
Hij zegt dat ze zich vervelen. Lekker dan.

Is het waar wat de huismeester zegt en dat ie ze daar niet weg kan bonjouren? Dat daar geen wettelijke grond voor is Er is toch een praatruimte speciaal voor zulke mensen?Maar daar gaan ze niet heen zegt de huismeester.

Gonna

Weet jij het antwoord?

/2500

Van 'samenscholing' (in de wettelijke betekenis) is hier geen sprake. Het begrip ‘samenscholing’ is ontleend aan artikel 186 van het Wetboek van Strafrecht: "Hij die opzettelijk bij gelegenheid van een volksoploop zich niet onmiddellijk verwijdert na het derde door of vanwege het bevoegd gezag gegeven bevel, wordt, als schuldig aan deelneming aan samenscholing, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie." De huismeester is echter geen politieagent en de 'halhangers' zijn geen lastposten die 2x gemaand moeten worden door te lopen. Kan de huismeester de 'halhangers' dan niet wegsturen? Ja, als er een 'huishoudelijk reglement' is waarin bijv. staat dat bewoners en bezoekers zich niet zonder reden mogen ophouden in de hal. (Daar is vast wel een goede juridische formulering voor te bedenken.) In zo'n huishoudelijk reglement kunnen allerlei bepalingen staan van praktische aard: wanneer mag de was buiten gehangen worden, hoe laat gaat de voordeur dicht, mogen er plantjes in de hal worden geplaatst enz. Een eigenaar die een regel van het reglement overtreedt, kan een berisping krijgen of een boete worden opgelegd ten bate van de verenigingskas (de vereniging van eigenaren). Die 'pakjesopenmaker' is gewoon iemand zonder fatsoen. Daar helpt zelfs het beste huishoudelijk reglement niet tegen.

Het kan inderdaad zijn dat je je niet zonder reden in hal op mag houden, ook omdat er een aparte ruimte voor is. Dit zou inderdaad in het regelement moeten staan. Maar als de huismeester er niets aan doet wordt het lastig. Ik weet niet of het een huurflat is, maar misschien kun je de verhuurder er op wijzen dat er veel last is van hangouderen. Dit moet je wel onderbouwen, dus vraag medebewoners om ook te klagen. Ik krijg het idee dat je voornamelijk (terecht) boos bent over het feit dat diegene je pakje heeft geopend. Maar ik betwijfel of diegene het gevoeld heeft toen je met het brief je langsliep. Maar heb je diegene er ook op aangesproken, niet alleen op het openen van het pakje maar ook op het commentaar leveren? Dat maakt misschien meer indruk, want voor hetzelfde geldt realiseren ze zich, in het commentaar geval, niet dat het vervelend is voor anderen. Wat misschien ook helpt is om (indien mogelijk) bij een bestelling aan te geven deze niet af te geven bij buren of alleen bij een specifieke buur.

Ik vind het nogal een ernstige zaak dat die buurman jouw pakje opengemaakt heeft. Dat mag helemaal niet. Dit is inbreuk op je privacy. Ook had je pakje niet bij buren afgegeven mogen worden. Dat schijnt tegenwoordig ook maar heel gewoon te zijn. Dat is het niet. Degene die jouw pakje heeft open gemaakt is in zeer ernstige overtreding. Daar zou ik persoonlijk flink tumult over gemaakt hebben. En niet zo'n beetje ook! Schandalig gedrag. Jij hebt alle recht om daar kwaad over te zijn en daar kun je de huismeester wel degelijk op aanspreken. Weg krijgen kun je die mensen niet. Ik zou het niet pikken en ze lekker commentaar laten geven maar als ze aan m'n spullen komen zou de flat te klein zijn. En dan zeggen ze dat jongeren de wereld onmogelijk maken. Ik weet ook uit ervaring hoe tiranniseerend ouderen kunnen zijn. En ik ben geen jonkie. Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100