mag samenscholing in de hal van de flat? zie toelichting

In mijn flat hebben ze een ruimte gebouwd waar de mensen van de flat kunnen kaarten biljarten koffie drinken etc. Er komen nu ook steeds meer jonge mensen in de flat.
Echter en zijn een aantal oude mensen die kennelijk graag in de hal zitten op het bankje en zich dan overal mee gaan bemoeien en commentaar leveren als je er lang loopt. Er komen nog wel eens pakjes voor mij en nu heeft een van die oude kerels dat aangenomen toen ik niet thuis was. Ik zag dat het op 50 afgeleverd was. Daar aangebeld en meneer had het pakje opengemaakt en ook de factuur. Ik ben zo weggelopen met het pakje en de huismeester gewaarschuwd. Die zegt dat er geen grond is om de mensen daar in die hal weg te bonjouren. Nog even en ik val uit of ze niks anders te doen hebben. Zo boos was ik vanwege dat pakje. Er zaten schoenen in en de volgende dag begonnen ze meteen over mn schoenen toen ik er langs liep. Ik zei niks en ben meteen een briefje gaan maken met gelieve GEEN pakjes bij anderen hier af te leveren. Demonstratie met dat briefje langs ze heen en opgehangen bij mijn bel. Dat zullen ze wel gevoeld hebben.
Hij zegt dat ze zich vervelen. Lekker dan.

Is het waar wat de huismeester zegt en dat ie ze daar niet weg kan bonjouren? Dat daar geen wettelijke grond voor is Er is toch een praatruimte speciaal voor zulke mensen?Maar daar gaan ze niet heen zegt de huismeester.

Gonna

11 jaar geleden
1.1K
Pieter2011
11 jaar geleden
Wát een verhaal... ongelooflijk! Probleem is dat bezorgdiensten zoals PostNL de bezorgers uitbetalen per afgeleverd pakket. Daarom zullen ze altijd proberen om buren te vinden die het pakket wel willen aannemen. De beste manier om dat soort ellende te voorkomen is het afleveradres op te geven van één van je buren die je kent en vertrouwt, en met ze af te spreken dat de spullen bij hun worden afgeleverd. Alternatief (waar ik graag gebruik van maak) is Pak-je-gemak van PostNL: http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/pakket-ontvangen/bezorgen-bij-postkantoor/
Dan haal je zelf het pakketje op bij het postkantoor. De eigenaar (verhuurder/woningcorporatie of Vereniging van Eigenaren) kan regels stellen aan het gebruik van algemene ruimten. Als ik het voor het zeggen had dan zou ik zo'n zootje bejaarden niet bij (of in) de entree van mijn flat willen hebben. Dat zijn gewoon 'hangouderen' die zich stierlijk vervelen...
gonna
11 jaar geleden
He dat is een goeie pakjegemak.Hoe gaat dat in zn werk dan? Als ik iets bestel dan moet het dus wel via tnt gaan? Anders kan het niet? Moet ik dan het adres intikken van een afleverpunt? Hoe werkt zoiets? Zou u dat uit kunnen leggen? Want dat zou een uitkomst zijn. Ben ik wat pakjes betreft van ze af. Dat wil ik het liefst. Gewoon zelf ophalen bij een punt. Anderen ermee lastig vallen dat wil ik liever niet.
Ik wist niet eens dat dat kon. vr gr
Gonna
Pieter2011
11 jaar geleden
Hoi Gonna, Ja, ik vind Pak-je-gemak een heel handig systeem omdat je zelf kunt bepalen waar en wanneer je je pakketje ophaalt. Maar lang niet alle webwinkels bieden die mogelijkheid. Zelf heb ik een paar keer iets bij Bobshop besteld. Daar kun je, bij het invullen van de verzendgegevens, aangeven waar je het pakje afgeleverd wilt hebben. Dat zijn allemaal filialen van PostNL, ook boekwinkels en zo. Tot nu toe kon je je bestelling daar altijd gratis heen laten sturen, maar tot m'n verbazing ontdekte ik net dat Bobshop daar tegenwoordig kosten voor in rekening brengt: 7,95 euro.
http://www.bobshop.nl/klantenservice/afhalen/pakjegemak/1101
Belachelijk en voor mij reden om het ook niet meer te doen, want normaal worden de meeste producten gratis thuisbezorgd.
Geen idee of andere webshops die Pak-je-gemak aanbieden daar ook kosten voor rekenen. En anders blijft er toch maar één ding over: met buren afspreken dat het daar wordt bezorgd. Groetjes, Pieter
gonna
11 jaar geleden
nee bij de buren is geen optie. Ik heb het winkelen via internet ontdenkt en vind het reuzemakkelijk. Te vaak komt er dus een pakje, want het past meestal wel maar niet altijd. Daar wil ik de buren niet meer opschepen. Ik zal voortaan eerst maar eens kijken hoe de winkel verzend en vooraf contact opnemen. Er zouden eigenlijk definitief verzend/ophaalpunten moeten komen waar je de boel op kunt halen. (verzenden kan altijd) Goedkoop voor tntn en voor de klant en geen gezeur als hierboven. Lijkt mij een stuk makkelijker voor iedereen. Maar misschien is dat toekomstmuziek groet Gonna
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, die vaste buurt-afhaalpunten zouden standaard bij de verzendservice moeten horen! Ze 'denken' veel mensen een plezier te doen door het thuis te bezorgen, maar zelf vind ik het ook veel prettiger om het af te halen op een tijd en plek naar keuze. Nou ja, misschien komt er ooit nog eens een tijd dat ze de klant gaan vragen wat-ie eigenlijk wil. Overigens lijkt het mij voor webwinkels én PostNL alleen maar een voordeel als mensen zelf het pakje ophalen. Ik kan me dus ook nauwelijks voorstellen dat ze daar moeilijk over doen.
gonna
11 jaar geleden
Hoi Pieter, tha van dat pakje gemakje dat vind ik een goed advies. Aangezien je het niet bij de antwoorden hebt gezet kan ik je niet aanmerken als beste antwoord. Maar waarschijnlijk maakt je dat niet veel uit vermoed ik. maar heel erg bedankt voor het meedenken en dat pakjegemakje ga ik alle webwinkels EISEN hahhahah Als de rest van goeie vragen dat ook doet is het zo voor de bakker. hihihihii Gonna
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, dit wilde ik net toevoegen aan mijn antwoord. Pakje gemak is heel prettig dan heb je met niemand iets te maken. Ik woon ook in een flat en vind het heel onplezierig als m'n spullen weer bij buren liggen.
gonna
11 jaar geleden
Nou ze zitten er weer uren. Huismeester doet er niets aan. Ik ga nu in de avond kijken of er post is en ik ga om de hal heen, omdat ik niet iedere dag met deze hangers geconfronteerd wil worden. Ik heb ook geen zin de klokkenluider te worden. Hoogstwaarschijnlijk zal het op de lange duur fout gaan of krijgen ze ruzie. Is meestal met dat geklets en geroddel en dat vervelen de ganse dag. Ik laat het maar zo en zorg dat ik eerst de webwinkel vraag hoe hun regels zijn met pakjes sturen. Bedankt voor de tip van pakje gemakje Pieter Gonna

Antwoorden (3)

Van 'samenscholing' (in de wettelijke betekenis) is hier geen sprake. Het begrip ‘samenscholing’ is ontleend aan artikel 186 van het Wetboek van Strafrecht: "Hij die opzettelijk bij gelegenheid van een volksoploop zich niet onmiddellijk verwijdert na het derde door of vanwege het bevoegd gezag gegeven bevel, wordt, als schuldig aan deelneming aan samenscholing, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."

De huismeester is echter geen politieagent en de 'halhangers' zijn geen lastposten die 2x gemaand moeten worden door te lopen.

Kan de huismeester de 'halhangers' dan niet wegsturen? Ja, als er een 'huishoudelijk reglement' is waarin bijv. staat dat bewoners en bezoekers zich niet zonder reden mogen ophouden in de hal. (Daar is vast wel een goede juridische formulering voor te bedenken.) In zo'n huishoudelijk reglement kunnen allerlei bepalingen staan van praktische aard: wanneer mag de was buiten gehangen worden, hoe laat gaat de voordeur dicht, mogen er plantjes in de hal worden geplaatst enz. Een eigenaar die een regel van het reglement overtreedt, kan een berisping krijgen of een boete worden opgelegd ten bate van de verenigingskas (de vereniging van eigenaren).

Die 'pakjesopenmaker' is gewoon iemand zonder fatsoen. Daar helpt zelfs het beste huishoudelijk reglement niet tegen.
Computoon
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
Ik bedank je voor je meedenken Ik vind alleen:Je zegt dat de halhangers geen lastposten zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik dat wel. Ik heb er zo ontzettend genoeg van. Ik denk steeds mensen ga iets nuttigs doen. Ga lekker wandelen laat andermans hondje uit weet ik veel. Er is zat te doen inplaats van anderen lastig vallen en je steeds aanhouden als je langs loopt. Ik wil gewoon vriendelijk goedendag kunnen zeggen en thats it. Verder geen geklets over wat anderen allemaal doen.
En zeker geen pakjes aannemen en vervolgens openmaken vanwege nieuwsgierigheid. Gonna
Computoon
11 jaar geleden
Uiteraard worden de 'halhangers' die zich gedragen zoals je beschreef wel ervaren als lastposten.
Ik heb in mijn antwoord duidelijk proberen te maken dat je voor 'samenscholingen' van deze soort - die wettelijk gezien geen samenscholingen zijn - niet de wettelijke mogelijkheid hebt om ze weg te sturen. Bij een samenscholende groep op straat, kan de politie degenen overdragen aan justitie die zich niet willen verwijderen na tot driemaal toe daartoe het bevel te hebben ontvangen. De huismeester heeft dit wettelijke recht niet.
Het kan inderdaad zijn dat je je niet zonder reden in hal op mag houden, ook omdat er een aparte ruimte voor is. Dit zou inderdaad in het regelement moeten staan. Maar als de huismeester er niets aan doet wordt het lastig. Ik weet niet of het een huurflat is, maar misschien kun je de verhuurder er op wijzen dat er veel last is van hangouderen. Dit moet je wel onderbouwen, dus vraag medebewoners om ook te klagen.

Ik krijg het idee dat je voornamelijk (terecht) boos bent over het feit dat diegene je pakje heeft geopend. Maar ik betwijfel of diegene het gevoeld heeft toen je met het brief je langsliep. Maar heb je diegene er ook op aangesproken, niet alleen op het openen van het pakje maar ook op het commentaar leveren? Dat maakt misschien meer indruk, want voor hetzelfde geldt realiseren ze zich, in het commentaar geval, niet dat het vervelend is voor anderen.

Wat misschien ook helpt is om (indien mogelijk) bij een bestelling aan te geven deze niet af te geven bij buren of alleen bij een specifieke buur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
Degene die de volgende dag commentaar gaf op mijn nieuwe schoenen die ik aanhad was niet de pakjeopener, maar 1 van die mensen die daar altijd zitten te niksen. De pakjesopener heb ik daar ook geregeld zien zitten. Kennelijk sta ik nogal in de belangstelling van deze mensen. Vereerd voel ik me allerminst. Typisch dat ze meteen zag dat ik nieuwe schoenen had. Het zijn geen opvallende schoenen, maar goed. Zal vast de tam tam geweest zijn. Dat bedoel ik dus met dat geklets.
Gonna
Ik vind het nogal een ernstige zaak dat die buurman jouw pakje opengemaakt heeft. Dat mag helemaal niet. Dit is inbreuk op je privacy. Ook had je pakje niet bij buren afgegeven mogen worden. Dat schijnt tegenwoordig ook maar heel gewoon te zijn. Dat is het niet. Degene die jouw pakje heeft open gemaakt is in zeer ernstige overtreding. Daar zou ik persoonlijk flink tumult over gemaakt hebben. En niet zo'n beetje ook! Schandalig gedrag. Jij hebt alle recht om daar kwaad over te zijn en daar kun je de huismeester wel degelijk op aanspreken. Weg krijgen kun je die mensen niet.
Ik zou het niet pikken en ze lekker commentaar laten geven maar als ze aan m'n spullen komen zou de flat te klein zijn.
En dan zeggen ze dat jongeren de wereld onmogelijk maken. Ik weet ook uit ervaring hoe tiranniseerend ouderen kunnen zijn. En ik ben geen jonkie.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
Ik heb ze vandaag niet gezien in de hal. Hopelijk heeft de huismeester er toch iets van gezegd. Maar ik wacht het nog even af en zal het hier ook even laten weten. Kijk dat pakje dat is niet meer terug te draaien, maar dat gehang daar in die hal dat ga ik uiteindelijk ook niet pikken. Want iedere dag dat gaat echt de keel uit hangen en dan ook nog overal mee te bemoeien en vragen stellen. Wil ik niet en zeker niet iedere dag weer. Overigens kwam er vandaag weer een pakje nu aan mn deur. Ik zei hehe wat een genot. De postbode vroeg hoezo? Ik vertel t hem en hij zegt ja dat is me al opgevallen dat ze daar in die hal van alles vragen voor wie het is en zo. Nu als het niet ophoud dan zal ik de huismeester verwijzen naar goeie vraag en kan ie eens lezen wat anderen er van vinden. Kan ook geen kwaad. Gonna
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is die huismeester aangesteld en betaald door je Woon Corporatie? Of is het een vrijwilliger?
In mijn flat is helemaal geen toezicht. Ondanks dat de mensen goed opgeleid zijn en heel normaal zijn is het hier b.v. zeer smerig in de gezamenlijke ruimte. Hal en trappenhuis. De eerste bewoners hadden als afspraak het zelf schoon te houden waarvan er nog twee wonen maar nu is hun naam haas. Mijn pogingen het goede voorbeeld te geven of een anders iedereen een bijdrage te laten betalen aan een schoonmaak bedrijf hielpen ook niet. Woningbouw Corporatie doet ook niks. Enfin, er is geloof ik overal wel wat. Lijkt toch leuk zo'n plek voor alle bewoners, jammer dat mensen het altijd schijnen te moeten verknallen. Vooral ook onbegrijpelijk.
Vind het vooral opvallend dat het bij jouw ouderen zijn en geen jonge mensen. Het valt me soms op Facebook op hoe erg ouderen kunnen zijn. Schokkend gewoon.