Roos is een aandoening aan de hoofdhuid, maar waarom heet het "ROOS"?

Waarom heet roos nu eigenlijk "roos" en bijvoorbeeld geen "tulp" of "narcis"? Vaak kun je bepaalde namen terug verhalen uit het latijns of een andere taal, maar ik snap echt niet waar "roos" vandaan komt. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Amadea
13 jaar geleden
En in verband hiermee is er nog een merkwaardige benaming. Namelijk als de hoofdhuiduitslag gelig van kleur is, dan wordt dat berg genoemd....

Het beste antwoord

Ook roos in de betekenis 'huidaandoening' gaat overigens terug op de naam voor de bloem. Het Etymologisch woordenboek van het Nederlands (EWN) vermeldt: "Roos was een verzamelnaam voor diverse huidaandoeningen die een rode kleur op de huid veroorzaakten. De naam van de aandoening is dus genoemd naar de kleur van de roos. (...) Als simplex [= 'enkelvoudig woord', dus niet in een samenstelling als gordelroos] is de betekenis van roos in het Nederlands vernauwd tot 'hoofdroos, milde vorm van seborroïsch eczeem (Latijn Pityriasis capitis)', een aandoening aan de hoofdhuid, die gekenmerkt wordt door excessieve afscheiding van witte huidschilfers. Bij uitbreiding verwijst roos ook naar de huidschilfers zelf."