Hoe kan het dat huid verbrand?

Hallo allemaal,

Hoe kan het dat als je huid te warm word het verbrand?
Wat gebeurt er dan met en in je huid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Alles bestaat uit moleculen. Je huid dus ook. Zoals je misschien al weet heeft elk molecuul een smeltpunt. Als er dus een temperatuur boven dat smeltpunt komt, dan gaat je huid dus smelten en uiteindelijk verdampt dat. Daarom zie je dus altijd dat de huid van verbrandde mensen weg is. Het verbrand dus eigenlijk niet letterlijk. Dat gebeurd alleen als er een brandbare stof word toegevoegd. Bijvoorbeeld benzine. Die versneld dan weer het bovenstaande reactieproces.

Letterlijk verbranden kan je huid dus niet. (Dat de vlammen echt van je huid afkomen zonder een hulpmiddel)

Toegevoegd na 11 minuten:
Of als je bedoelde dat je huid verbrand door zonnenstralen:
De pijn is simpelweg een effect van het eerste bovengenoemde effect, je huid komt boven een bepaalde temperatuur die te hoog is voor de cellen van je huid. De pijn die daarna komt is het heelproces van de huid.
De eventuele kanker die daarvan kan onstaan komt door het vervormen van het DNA in de stamcellen van de huid. Die stamcellen kunnen dus meer cellen aanmaken met vervormd DNA die dus huidkanker kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord