Mag mijn ggz-behandelaar dit doen?

Ik probeer al heel lang duidelijk te maken dat ik wil worden uitgeschreven bij de ggz-instelling waar ik nu kom, aan mijn behandelaar want alleen zij heeft die bevoegdheid. Ik wil ook dat alle informatie over mij die bij deze instelling ligt wordt vernietigd. Zij zegt op beide vragen voortdurend: "Nee, dat weiger ik". In het begin kon ik nog lachen om het feit dat ze schijt heeft aan mijn rechten, maar inmiddels komt het me de strot uit. Dit duurt al langer dan een jaar. Ik kom nu ruim drie jaar bij deze instelling, volledig vrijwillig, maar ik heb er genoeg van, en zij accepteert dat niet. Ik heb gewoon recht op uitschrijving en vernietiging van mijn dossier of niet dan? Wat moet ik nou doen? Dit lijkt op een grapje maar ze weet van geen stoppen en het is haar absoluut niet duidelijk te maken. En iedereen maar lachen, maar ik lach er al lang niet meer om.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (8)

Allereerst moet je een dwingende reden hebben om het dossier te vernietigen. Men mag namelijk niet zomaar een dossier vernietigen.
Je dient dit in een aangetekende brief te doen.
Daarna als er geen gehoor gegeven wordt aan je verzoek, dan maak je de gang naar de rechtbank.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Watisser,

Echt geen kwestie om te lachen; het lijkt er eerder op dat je totaal niet serieus wordt genomen. Het is mijn ervaring dat het kan helpen als je deze vragen voorlegt aan de Patiënten Vertrouwenspersoon en deze aktie laat ondernemen. Belast jezelf zo weinig mogelijk met procedures die je gezondheid kunnen schaden. Als je verder advies wil zie ik het wel.
Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden hierboven zijn eigenlijk al prima en ik zou het vooral op die manier aanpakken.
Wat ik er nog aan toe wil voegen is een recente ervaring van mijn stiefzoon.
Ook hij wilde dat zij dossier aangepast, herzien en eventueel vernietigd werd, maar het ggz stelde zich zeer arrogant op. Uiteindelijk moest er een jurist aan te pas komen om al deze zaken goed bespreekbaar te maken.
Als het dossier met een gegronde reden is aangelegd, kan dat niet zomaar vernietigd worden bleek,maar ook daar zijn regels voor.
Wat alleen erg triest is is de houding van het ggz die patienten als oud vuil behandeld en hun cliënten(want tegenwoordig ben je een cliënt,geen patiënt) niet serieus nemen.
Bespreek dit allemaal goed met iemand die je kan adviseren, maar laat je ook niet teveel meeslepen, dat zal jezelf en je herstel geen goed doen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft niet aan,waarom je behandelaar weigert om je uit te schrijven. Ik mag toch aannemen,dat deze dame ter zake kundig is en redenen heeft om dat te weigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vervelende situatie voor je! Jouw behandelaar neemt je absoluut niet serieus. Bel of mail je vraag eens naar de clientenbond, de belangenorganisatie voor (ex-) psychiatrisch patienten. Zij weten precies hoe je moet omgaan met een dergelijke situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord met de verwijzing naar de patienten vertrouwenspersoon en daarna, begeleid, de gang naar de rechter, lijkt mij het beste.
Je zou kunnen beginnen met de afspraken te stoppen, dan toon je aan dat je de begeleiding vanuit de GGZ niet meer wilt. Zoek wel iemand anders als je nog steun nodig hebt, bv bij het maatschappelijk werk.
Of vraag een verwijzing naar een particuliere psycholoog, bespreek e.e.a. met je huisarts. De ziektekostenverzekering vergoedt een aantal malen een psycholoog. Daar kan je dan ook je vraag:
Heb ik de GGZ nog nodig, bespreekbaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft de ggz geen geschillencommissie oid?
Ik denk dat je daar moet starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja....ook mijn vraag...
Wat is haar motivatie om jou niet "los te laten"?...En anders aankloppen bij een Juridisch Platvorm voor informatie, dit is niet mijn vakgebied..

Succes