Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht voor je tanden om een paar minuten met mondwater te spoelen ipv 30 seconden?

En kun je daarna beter wel of niet naspoelen met gewoon water?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Nee het is niet slecht, maar wel nutteloos. Na 30 seconden heeft het bijna geen werking meer, dus langer is niet nodig.

Volgens de aanwijzingen op de verpakking hoef je niet na te spoelen met water. Ik doe het altijd wel, vind ik toch iets lekkerder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mondwater is hoe dan ook slecht voor je tanden.
Je kunt er beter helemaal niet mee beginnen, het is vrij agressief spul.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tandarts zegt dat mondwater überhaupt onzin is tenzij je hetzelfde merk tandpasta gebruikt. Dan verteld mijn tandarts ook nog dat het beter is om je mond na het poetsen niet te spoelen zodat de tandpasta z'n werk na 60 sec. z'n werk kan doen en de bacteriën dood .
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tandarts zegt dat spoelen slecht is voor je tanden. Je maakt zo namelijk alle bacterien kapot die in je mond zitten, ook de goede bacterien die zorgen voor bescherming. Dus iedere dag spoelen is niet goed, hij raadde aan om 2-3 keer (maximaal!) in de week te spoelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paar minuten spoelen is niet slecht voor je ipv van 30 seconden, het heeft alleen geen nut. wat de mensen hierboven zeggen klopt, mondwater elke dag gebruiken is niet goed voor je tanden omdat het zo'n agressieve werking heeft en ook de goede bacteriën dood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je echt een mondwater wilt gebruiken, kies dan een versie zonder alcohol. Mondwater kan enkele van de bacteriën vernietigen, maar pakt nooit het probleem aan. Voor zover ze werken, zijn ze tijdelijk en maskeren ze vooral het probleem.

De mondwaterproducenten spreken de mening van de tandartsen tegen. “Of alcohol je mond uitdroogt, is een kwestie van mening. Wij voegen alcohol aan onze producten toe, om de essentiële oliën, zoals menthol
en eucalyptol, te dragen. Dat zijn de echt actieve ingrediënten van mondwater. Zonder de alcohol zou het product zijn werking verliezen, dat is al meermaals bewezen.” Bovendien argumenteren ze dat de alcohol
niet geconsumeerd wordt, maar onmiddellijk terug uitgespuwd.

Iets wat terug door tandartsen tegengesproken wordt. Als je alcohol drinkt, is het maar enkele seconden in je mond. Bij mondwater wordt aangeraden 30 tot 60 seconden te spoelen. Het kan niet gezond zijn voor de tanden om zo lang aan het goedje blootgesteld te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding