als ik opsta krijg ik zwart voor mijn ogen en mijn spieren worden slap een keer ben ik hierdoor flauw gevallen omdat ik niks vast had.

Toegevoegd na 4 minuten:
dit heb ik wel vaker. ongeveer 2 keer per dag. ik ben best lang en ben 13 jaar. alleen mijn ouders trekken er niet zo veel van aan ookal zeg ik het wel vaak

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je last van orthostatische hypotensie, zoals dat in 'goed Nederlands' heet. Letterlijk betekent dat: een lage bloeddruk bij staan. De bloeddruk herstelt zich niet snel genoeg als je gaat staan en omdat je hoofd zich nu eenmaal aan de bovenkant bevindt krijgen vooral je hersenen even te weinig bloed, waardoor je duizelig wordt en kunt flauwvallen. Het komt best veel voor bij jonge, magere, lange mensen, zeker als de bloeddruk al wat aan de lage kant is. Zoals anderen ook al gesuggereerd hebben kunnen er andere factoren meespelen zoals bloedarmoede en vitaminegebrek. Ik vind het een goed idee om de huisarts te vragen een paar dingen te testen. En neem voorlopig even de tijd voor opstaan en overeind komen.

Toegevoegd na 1 uur:
De folder op onderstaande url geeft aardige informatie die deels over volwassenen, oudere mensen gaat met dit probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ga naar de huisarts.
En laat dan gelijk ff je bloeddruk controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde als ik te snel opsta. Vooral als ik wat langer gezeten of gelegen heb. En dan is het weer het ergst, als ik een tijdlang niets gegeten of gedronken heb.
Mijn oplossing: rustig opstaan ( als een oud mens , beetje afduwen en steunen) en dit vooral na langer zitten/ liggen en een lege maag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou een combinatie doen van de bovenstaande antwoorden.
Dus rustig opstaan en de tijd nemen en even langs de huisarts om je bloeddruk op te meten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal hij waarschijnlijk ook gelijk willen/kunnen kijken of je geen bloedarmoede hebt
anneliez
13 jaar geleden
Dat kan van alles zijn zoals; Hypogycemie, te lage bloeddruk, bloedarmoede enz.

Dit soort klachten komen trouwens wel vaker voor bij jonge pubers. Ga naar de huisarts en bespreek het. Dat mag je ook zonder je moeder doen. Gewoon ff afspraak maken.

Toegevoegd na 23 seconden:
Het moet zijn: Hypoglycemie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hier mijn hele puberteit last van gehad. Ik was ook al jong erg lang, en dan is je hart nog niet groot genoeg om zo snel bloed naar je hersenen te pompen. Op zich niets om je druk over te maken, wel bovenstaande tips opvolgen, want te vaak bloedtekort in je bovenkamer lijkt me niet goed. Als je je zorgen blijft maken vooral naar de huisarts gaan, al is het maar om je twijfels weg te nemen.