Wat is "volwassen"? Wanneer is iemand dat? Wat betekent het voor je als je het bent?
Betekent het dat je niet meer kinds bent, niet meer speels bent of niet meer gek kan doen? Of betekent het alleen dat je mag autorijden en je eigen lunch klaar maakt?
Sommige mensen zullen door een bepaalde ziekte of aandoening nooit volwassen genoemd worden, al hebben zij er in feite de leeftijd voor. Zij hebben voortdurende verzorging nodig waardoor zij steeds als kind gezien blijven worden.
Er zijn ook mensen die uitstekend voor zichzelf kunnen zorgen en de leeftijd allang bereikt hebben om volwassen genoemd te mogen worden. Zij blijven echter thuis bij hun ouders wonen, krijgen geen partner en blijven zich geestelijk vastklampen aan hun moeder.
Is dat volwassen te noemen? Het gekke is dat men deze mensen wel degelijk volwassen noemt, maar hen aanmaant zich er ook naar te gedragen.
Ook zijn er mensen die voor hun leeftijd kinderen genoemd worden, maar zich meestal door de gezinssituatie of andere buitengewone ervaringen volwassener gedragen dan de meeste volwassenen ooit zullen doen. Compleet met het voor henzelf zorgen erbij.
Maar wat betekent dat dan? "Volwassen gedragen"?
Ik kan prima voor mezelf zorgen, heb een baan, maar heb moeite om mij onafhankelijk op te stellen. Ook kan ik nog zo gek of speels doen als maar mogelijk is. Ik ben 21. Ben ik volwassen?
Ik denk dat met "volwassen" een bepaalde weg bedoeld wordt waar iedereen langs komt in zijn leven. Misschien zal niemand het einde van deze weg ooit bereiken, maar de ene komt verder dan de ander.
Met de pubertijd wordt misschien bedoeld dat mensen aan deze weg naar het volwassen worden mogen beginnen. Het startpunt. Plotseling worden ze van hun veilige sprookjesvallei op deze weg gesmeten die vol gaten en heuvels zit. En dan maar kijken hoe ver ze komen.
Ieder heeft zijn problemen, zijn angsten, zijn speelsheid, zijn fouten. Het lijkt soms of er met "volwassen" iets perfects bedoeld wordt, maar dat zal niemand ooit bereiken.