steken aan hart

Na zojuist hardgelopen te hebben (2e keer in de week, en ben er net mee begonnen) kreeg ik wat steekjes bij mijn hart, en werd ik ook even duizelig toen ik op de bank zat en weer opstond. Is dat erg?
Ik denk dat dat komt omdat mijn lichaam niet meer gewend is geraakt aan bepaalde inspanningen..

Ik weeg momenteel 99 kilo, en dat is 20 kilo te zwaar... ik wil deze 20 kilo eraf krijgen.
Zo heb vandaag gegeten als volgt:

ontbijt @ 7:30 = 1 boterham met kaas met 1 glas melk
fietsen @ 8:00 = 8 km naar werk
tussendoor @ 10:00 = 1 thee & 1 schaaltje fruit
Lunch @ 12:00 = 2 broodjes kaas 1 broodje frikandel (beetje stom)
tussendoor @ 14:30 = 1 thee
fietsen @ 17:00 = 8 km naar huis
Avondeten @ 18:15 = pasta met saus en kaas
Hardlopen @ 21:15 = 3 km hardgelopen
nectarine @ 21:55
thee @ 22:15

als jullie dit zo zien.. heb ik dan mijn dag dan goed ingedeeld in mijn afslankprogramma?

ik ben een beginnende hardloper.. is 3 km dan teveel? genoeg? of te weinig?

bedankt voor jullie bijdrage!!

(oja.. en plus mijn vraag ;) )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Koop een hartslagmeter en zorg ervoor dat je hartslag niet boven de 180 uit komt (ongeacht hoe snel je loopt).

Ik heb ooit een hardlooptraining gedaan en zo moesten wij het ook doen. En het werkt echt: je merkt dat je op een gegeven moment sneller kan lopen met dezelfde hartslag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat betreft die 3 km - dat moet je zelf inschatten. Luister naar je lichaam. Dat is het beste wat je kan doen. Begin met een korte afstand, en bouw het op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartslag 180 voor een beginnend hardloper?? 155 zul je bedoelen, en dan niet langer als 2 x 10 minuten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was toen 19. Ik weet niet wat het maximum is als je ouder bent.

Andere antwoorden (4)

Kaas en frikandellen zijn beide dikmakers, dus niet goed. Als je hardloopt en je krijgt steken heeft dit niets met je hart te maken. Geloof me, dan voel je echt wel iets anders. Waarschijnlijk loop je gewoon een beetje te hard van stapel. Conditie moet je altijd langzaam opbouwen, begin met een klein stukje rennen, dan stukje lopen enz. Als het na een tijdje beter gaat, kun je het altijd uitbreiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt beter rookvlees of een plakje kipfilet op je brood doen dan kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam zal idd even moeten wennen aan al deze inspanningen als je het niet gewend bent.
Het broodje frikandel snap je zelf wel, maar af en toe 'zondigen'kan echt geen kwaad hoor.
Zou alleen proberen meer te drinken. Verder is kaas ook nogal vet, misschien lus je ook bv kipfilet of andere magere vleeswaren.
Pasta met saus is prima maar mis wel de groente, die vult goed en levert weinig calorieen.
succes verder, over die steken zal ik me nog even niet teveel zorgen maken, maar houd het wel in de gaten. blijft het zo dan zeker even langs de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe niet teveel aan beweging als je net begint, je kan beter eerst rustig doen. Bijvoorbeeld wandelen, een uur elke dag, en niet zo langzaam maar met flinke stappen.

En om af te vallen, 't is maar een tip, niet zoveel zuivel. Als je dan toch graag zuivel (melk en kaas) wilt gebruiken, doe het dan met een magere melk en 20+ kaas. En neem voor de avond weinig koolhydraten, die energie ga je toch niet zoveel gebruiken, je kan het beter voor je ontbijt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt als weinig, maar als beginnende hardloper met overgewicht is drie kilometer véél te veel. Om precies te zijn: je moet je nog helemaal niet bezighouden met afstanden. Je probeert nu te lopen voordat je kunt kruipen (of eigenlijk te rennen voordat je kunt lopen), hardlopen moet je namelijk leren.

Een mooi doel om je te stellen, is om op te bouwen tot je een half uur aan één stuk kunt lopen. Je moet niet enorm lopen hijgen, dan ga je te hard. Als richtlijn moet je houden dat je nog moet kunnen praten.

In de bronnen vind je een regulier hardloopschema voor beginners, en een hardloopschema voor beginners die (meer) willen afvallen. Daar zou ik er één van volgen in plaats van 3 kilometer te gaan rennen. Eén van de meest voorkomende fouten bij hardlopen is dat mensen veel te veel willen in veel te korte tijd, daardoor vaak geblesseerd raken, en het al snel opgeven omdat het niet meer gaat.

Trouwens: het is natuurlijk niet de bedoeling dat je steekjes bij je hart krijgt en duizelig wordt. Maar het verbaast me ook niet, omdat je inderdaad te hard van start bent gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct +1