Hoe verloopt het herstel van een operatie aan een ganglion?

Ik heb al een hele tijd last van ganglions aan beide polsen. Ze liggen op de bovenkant van mijn pols en ze zijn alleen echt goed zichtbaar als je de pols buigt. Over een tijdje krijg ik een operatie om ze weg te laten halen. Alleen nu vraag ik me af in hoeverre je herstelt van zo'n operatie. Ik wilt later namelijk in het leger en daarvoor moet je toch goed push-ups kunnen doen.

Krijg je na een tijdje alle kracht weer terug in je pols, zodat je weer kunt sporten? En voel je dan geen pijn meer?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De chirurg kan jou dit het beste vertellen. Die heeft de operatie al vaker gedaan en weet hoe en hoelang de revalidatie zal zijn, ongegeer. Vertel hem/haar hoe belangrijk het voor je Is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongegeer moet natuurlijk ongeveer zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, zal ik zeker doen! ;)

Antwoorden (1)

Zelf ben ik jaren geleden hier ook aan geopereerd en heb nergens last meer van.
Om jou meer duidelijkheid te geven:
Operatie van een ganglion aan de pols
Soms haalt de arts een ganglion aan de pols weg met een operatie. De arts maakt een kleine snee in de pols. Daardoor is het ganglion meestal gemakkelijk weg te halen. Daarna hecht de arts de wond.

De ingreep gebeurt in dagbehandeling. U krijgt een plaatselijke verdoving, een plexus-anesthesie van een arm (dan is de hele arm gevoelloos) of een narcose. Dit verschilt per ziekenhuis.

Een paar uur na de operatie is de verdoving uitgewerkt. U krijgt dan wat napijn, dat is normaal. Paracetamol helpt daartegen.
De eerste dagen na de ingreep is het belangrijk om de geopereerde hand hoog te houden. Daarom krijgt u een draagdoek (mitella). Uw vingers kunt u het beste gewoon blijven bewegen. Krijgt u tintelingen in de vingers, een zwelling of een verkleuring van de vingers? Neem dan contact op met het ziekenhuis.
Twee weken na de operatie haalt de arts de hechtingen eruit. Dan mag u uw pols geleidelijk weer bewegen. In het begin doet dit waarschijnlijk nog pijn.

Als de pols na vier weken nog wat stijf is, kunt u fysiotherapie krijgen. Het duurt meestal zes tot acht weken voor de pols helemaal genezen is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Dit was ik vergeten erbij te zetten:

Complicaties bij een operatie van een ganglion aan de pols komen zelden voor.
Mogelijke complicaties zijn:
Infectie van de wond.
Nabloeding.
Zenuwbeschadiging. Bij de meeste mensen is het gevoel rond de wond tijdelijk verstoord. Dit komt doordat een klein zenuwtakje beschadigd is tijdens de operatie. Het gevoel komt na een paar weken bijna altijd vanzelf terug.
Tijdelijke stijfheid.
Terugkeer van het ganglion. Na een operatie krijgt 5% van de mensen opnieuw een ganglion
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de informatie! Nou heb ik nog een klein vraagje. Hoelang heeft het bij jou geduurt voordat je je pols weer redelijk goed kunt gebruiken? Ik ga namelijk op wintersport, dus dan moet ik daar rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is bij iedereen verschillend,hangt bv af van je leeftijd,algehele conditie enz. Ik ben niet gezond,mankeer van alles waaronder reuma dus daar wil ik liever ik geen antwoord opgeven,misschien kan jouw chirurg meer info geven.