Bij verstopping of obstipatie blijft de ontlasting te lang in de dikke darm. U heeft daardoor last van een uitblijvende, moeilijke, harde, pijnlijke of trage ontlasting.

Klachten en symptomen
Verstopping uit zich vaak in (buik)pijn en in een opgeblazen gevoel. Het is hierbij een misverstand te veronderstellen dat iedereen dagelijks ontlasting moet hebben. Ieder mens heeft een eigen ritme. Sommige mensen hebben dagelijks ontlasting, anderen een paar keer per week.

Oorzaken

Een kortdurende verstopping is geen reden tot paniek.
Het is niet ongewoon of verontrustend als u enkele dagen geen ontlasting heeft.
Verstopping is een klacht die verschillende oorzaken kan hebben. Verstopping kan bijvoorbeeld optreden tijdens de eerste dagen van een reis, bij verandering in de voeding of tijdens een ziekte, waarbij bedrust moet worden gehouden. Ook tijdens de zwangerschap, na een bevalling of tijdens een vermageringsdieet kan sprake zijn van kortdurende obstipatie. In al deze gevallen moet het lichaam zich aanpassen aan de nieuwe situatie, wat enkele dagen kan duren.

Een langdurige obstipatie kan wel een probleem zijn.
Deze vorm van verstopping kan ontstaan door verkeerde voeding, te weinig lichaamsbeweging, het gebruik van vochtafdrijvende middelen en te weinig vochtopname. Als mensen depressief zijn of overdreven aandacht schenken aan hun stoelgang, kunnen ze eveneens last krijgen van langdurige obstipatie.
Obstipatie kan ook het gevolg zijn van een ziekte, zoals een verminderde werking van de schildklier, aandoeningen aan de darmen, suikerziekte of een bijwerking van bepaalde geneesmiddelen.

Aambeien of kloven aan de anus kunnen het persen bij de ontlasting pijnlijk maken. Als reactie hierop wordt aan de ontlastingsdrang soms geen gehoor gegeven, waardoor eveneens verstopping kan ontstaan.

De spijsvertering is een onbewust en spontaan verlopend proces. Als u veel bezig bent met uw ontlastingspatroon en dit wilt beïnvloeden, kan dit een averechtse uitwerking hebben. Hoe meer u nadenkt over uw stoelgang, des te moeizamer zal deze verlopen.
Hierdoor loopt u het risico in een vicieuze cirkel terecht te komen. Het is belangrijk deze cirkel te doorbreken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz42.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, duidelijk en uitgebreid antwoord....+

Andere antwoorden (2)

Dan kun je een opgeblazen gevoel, verminderde eetlust en buikpijn krijgen. Je probeert ontlasting te krijgen, maar dit lukt niet of slechts heel moeizaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer verstopping langere tijd aanhoudt, is een opgezette buik het gevolg. De stoelgang is moeilijk, vaak hard. Door het persen vanwege de slechte stoelgang, raak je niet alles kwijt.

Voedselresten blijven achter in de darmen. Met alle gevolgen van dien, want door de overgebleven voedselresten ontstaan allerlei gezondheidsklachten.

De gezondheidsklachten bestaan onder andere uit: een opgezette buik al dan niet gepaard gaand met buikpijn, je voelt je niet fit en kan last hebben van hoofdpijn en soms aambeien.