Eczeem is een allergische ontstekingsreactie en daarom nooit besmettelijk.

Bij een droge huid is het belangrijk om de huid regelmatig in te smeren met een vettende crème of vette zalf. In sommige gevallen kan een hhuisarts een zalf voorschrijven met hormonen erin.

Bij ernstige klachten (zoals jeuk) kan je het beste je uisarts raadplegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In bijgaande bronnen informatie van huisartsen en apotheken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Olijfolie is erg goed tegen eczeem.
Walnootbladeren werden ook wel eens gebruikt hiervoor.
12 jaar geleden
mijn dermatoloog zei van niet,ik heb er veel last van met bepaalde zepen,maar ook in periode van stress,ik houd het goed vettig,en s'nachts doe ik katoenen handschoenen aan om smetten(zweten) te voorkomen.
Ik drink ook 2 glazen brandnetelthee,deze is huidzuiverend,en helpt wel, verder gebruik ik bij nat werk of bv bereiden van ui of kruiden,rubber handschoenen of niet gepoederde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, eczeem is niet besmettelijk. Het is een allergische ontstekingsreactie van de huid. Je kunt het niet van iemand anders krijgen of overdragen.
Eczeem is in beginsel niet geschikt voor zelfmedicatie.
Raadpleeg bij open wondjes, aanhoudende of ernstige klachten altijd een arts.

Bij een droge huid is het belangrijk om de huid regelmatig in te smeren met een vettende crème of vette zalf.
Als je overgevoelig bent voor zeep dan kan je beter overschakelen op zeepvervangende producten.
Wanneer je huid erg droog is, kan een vettende badolie uitkomst bieden. Deze olie vormt een vet laagje op de huid en gaat daarmee schilfering en uitdroging tegen.
Je kunt voorkomen dat je huid uitdroogt door geen producten met alcohol op de huid te doen, en niet te heet of te lang te douchen.
Wanneer je last hebt van eczeem is het verstandig ongeparfumeerde en hypo-allergene producten te gebruiken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik nu ook ;o) Lichte exceem kan je wel zelf behandelen, maar meestal is het wel handig om naar een arts te gaan. Die kan ook beter beoordelen óf het ook exceem is.