Hoe kom ik van wratjes in m'n oksel af? Dokter wil er niks aan doen. Als ik zweet, raakt het geïrriteerd, jeuk/pijnlijk.

Toegevoegd na 13 uur:
De dokter heeft zelf gezegd dat het wratten zijn, maar ze zijn hem nog te klein.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

Meestal zijn het geen wratjes, maar zogenaamde fibromen ; soort wilde huiduitgroeiseltjes waar GEEN wrattenvirus aan ten grondslag ligt, maar waarvan het ook weinig zin heeft om te verwijderen, omdat ze in de regel toch weer terugkomen en zelfs meer kunnen worden.
Na verloop van tijd echter verdwijnen ze ook weer. Ze kunnen in de oksel maar ook op de hele borstkas en zelfs ook op het gezicht voorkomen.

De dokter kan er dus eigenlijk ook weinig aan doen (tenzij het extreem is), dus eigenlijk zit er weinig anders op dan proberen overmatig zweten te voorkomen, door bijvoorbeeld een goede anti-transpirant te gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de link stat dat ze niet vanzelf weggaan, maar eerlijk gezegd is dat niet mijn ervaring ; ik heb er echt wat gehad die ik nu echt niet meer heb, zonder er ooit iets aan gedaan te hebben.

Toegevoegd na 13 uur:
Na je toevoeging : als de dokter al een reden gegeven heeft waarom hij ze (nog) niet wil weghalen, kun je naast het zelf proberen (succes beslist niet gegarandeerd, besmetting eigenlijk wel) gewoon nog even wachten tot ze dus wel groot genoeg zijn geworden.
Maar eigenlijk hoeven alleen wratjes onder de voet (pijnlijk) en op de handen (ontsierend en groot besmettingsgevaar voor jezelf) verwijderd te worden. De rest kun je rustig laten zitten om vanzelf te laten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze vanzelf verdwijnen, hoe lang kan zoiets duren dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poe, jeetje...ik heb er weinig ervaring mee en let er zelf eigenlijk niet zo sterk op. Wel gauw een jaar of langer volgens mij.

Andere antwoorden (10)

dan zou ik eens naar een andere huisarts gaan.
het is jou lichaam
13 jaar geleden
Gewoon eerst proberen met wartner of een andere wratverwijderaar, als dat niet werkt toch even naar de dokter en een dringend verzoek indienen om her iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook van de middeltjes op de markt waarvoor je niet naar de huisarts hoeft. Ik weet alleen niet of het echt werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn het geen fibroompjes? Die kun je zelf verwijderen met een nagelknipper. Het doet even pijn en je moet er wel een pleister op doen, maar het helpt goed. De dokter wil er niets aan doen, omdat je niet ziek bent.

Toegevoegd na 1 dag:
Als het hele kleine wratjes zijn, zijn het waarschijnlijk waterwratjes. Die kun je uitdrukken. Er komt een klein wit propje uit en het wondje geneest snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Ik knip ze ook zelf weg (ook onder m'n oksel). Als je bang bent voor de -korte- pijn kan je er eerst wat verdovende lidocaïne creme op smeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen lidocaïnezalf hebt, wat wel goed werkt, kun je ook een kwartier een watje met alcohol op je huid plakken met een pleister. Dat verdooft ook goed.
Koop een flesje Thuja van A. Vogel en stip de wratjes regelmatig aan. Als je het een tijdje volhoudt zullen ze verdwijnen. Ik had er een stel in mijn nek en heb ze op deze manier weggekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop voor je dat het geen Hidradenitis suppurativa is.
Kijk op de website of je het als zodanig herkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ze aanstippen met formule W, te koop bij drogist of apotheek. Nog een mogelijkheid is als je ze nog kan krijgen, Tuinbonen, het gaat er niet om om ze op te eten maar om de binnenkant van de schil deze is zacht en kan je op de wratjes smeren, het ruikt een heel klein beetje maar het is zeker niet hinderlijk. je moet het een paar keer herhalen 3 a 4 keer en op een gegeven moment zijn ze weg. Hoe het kan weet ik niet maar profiteer ervan. Ik doe het ook vaak bij kinderen die wratjes op de handen hebben en het werkt. je hebt hooguit 2 a 3 bonen nodig en dat kost je de kop niet en vaak als je op de markt komt en je vraagt 1 of 2 bonen dan lachen ze en krijg je ze vaak gewoon mee. In elk geval baat het niet schaad het niet. Ik heb ook gehoord dat het kan met bananenschil ook hier de binnenkant op de wratjes smeren, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ouderwetse edoch doeltreffende remedie:
bind er een touwtje omheen, strak aantrekken, knoopje erin en de wrat zou ervan weggaan.

ook: vloeibare stikstof. dat moet de huisarts of zijn assistente aanstippen.
de huisarts wil er niets aandoen, misschien helpt een verwijzing naar de dermatoloog?

of: zelf aanstippen met stinkende gouwe, dat verkrijg je zo: Voor het verwijderen van wratten is het aan te raden deze drie dagen achtereen aan te stippen met het oranje-gele sap van de Stinkende Gouwe. deze plek mag dan niet gewassen worden. meestal merkt men in het begin geen verandering, maar ontdekt men na een poosje dat de wratten verdwenen zijn.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man heeft ze ook. Zijn huisarts heeft ze weggesneden met de mededeling erbij dat je dat ook zelf kan doen. Dus nu spelen we thuis doktertje. Pincetje en een vlijmscherp schoon mesje. Nadeppen met een beetje alcohol of iets anders desinfecterend en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat uw huisarts het wel uitbesteden kan aan een huidarts. (vraag daarom)

Wartner is zeer geschikt voor kleine wratjes,
maar op sommige plekken is het niet wenselijk en bij diabetici, zwangeren en zogenden niet aan te raden.

Op gevoelige huid delen zoals, gezicht, hals, oksels, billen, genitalien, en huid die ontstoken is dient u GEEN Wartner te gebruiken.

De huisarts gebruikt vloeibare stikstof en in Wartner zit
dimethylether en propaan.

Dan worden het in uw geval smeerseltjes oid.