Ja, maar wel tot een bepaalde leeftijd. Oestrogeen wordt vaak geassocieerd met veel HDL (goed cholesterol en weinig LDL (slecht cholesterol). Dit verlaagt de kans op een hartaanval. Dus mannen hebben een grotere kans op jongere leeftijd.

Als een vrouw eenmaal in de menopauze is dan wordt de kans gelijk aan die van de man.

Maar als je naar de cijfers kijkt dan zie je dat 60% van de mensen die overlijden aan een hartaanval een vrouw is. Dit komt omdat vrouwen ouder worden dan mannen dus hebben ze 'meer tijd' om een hartaanval te krijgen. Daarnaast zijn de symtonen ook anders bij mannen, en dus gemakkelijk over het hoofd te zien. Waardoor de diagnose meestal (te) laat komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja vanwege een bepaald hormoon, volgens mij oestrogeen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom zei ik ook volgens mij, dus misschien, ik weet het dus niet zeker.
De kans dat vrouwen minder een hartaanval zouden krijgen dan een man is een fabel. Bij vrouwen wordt het vaak niet opgemerkt als een hartaanval. Ook is erfelijkheid een bepalende factor voor het krijgen van een infarct net als roken en overgewicht.
De verschijnselen van een infarct bij vrouwen wordt veelal niet opgemerkt. En helaas, wat niet wordt opgemerkt wordt ook niet als zodanig behandeld. Het kan dus zijn dat een vrouw vaker een fataal infarct krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mannen aanzienlijk meer rookten dan vrouwen ging die vlieger zeker op. Dat verschil is nu een stuk minder groot, hoewel ik je de cijfers even schuldig moet blijven. Dat hartproblemen bij vrouwen enigszins onderkend worden, zoals elders opgemerkt, geloof ik ook wel, hoewel ik er bij mij niet ingaat dat artsen stelselmatig een cardiologische diagnose bij vrouwen missen.

Toegevoegd na 2 dagen:
'enigszins onderkend' moet 'niet goed onderkend' zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel wat verschillen op te noemen tussen de man en de vrouw als het gaat om hart- en vaatziekten. Vrouwen gaan vaak anders om met een aandoening dan mannen en ze beleven het vaak anders. Maar er zijn meer verschillen tussen de man en de vrouw bij hart- en vaatziekten. Vrouwen hebben vaker, dan mannen, pijn op de borst zonder dat het een vernauwing in de kransslagaders betreft. Ook komen hart- en vaatziekten veel minder voor bij vrouwen onder de leeftijd van 60 dan bij mannen. De vrouw is meestal 10 tot 15 jaar ouder dan de man wanneer zij voor het eerst te maken krijgt met hart- en vaatziekten.