hoe ontstaan dwangmatige handelingen

ik heb een vriendin die in haar hoofd de hele dag bezig is met dwangmatige handelingen.
een raam heeft 4 hoeken die moet zij dus tellen, en dan moet ze van 4,doortellen naar 14,24,34,44,54,64,74,75
10000 x per dag.
stoot ze haar arm moet ze de andere ook stoten en weer een keer in spiegelbeeld 0.0
/\
ik heb geen idee hoe ze eraan komt en zij zelf ook niet, ze hoort geen stemmetjes ofzo.
weet iemand hoe dit veroorzaakt word.

gr

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn hierover vele verschillende theorieën die allemaal zijn ontstaan vanuit een bepaalde richting in de psychologie. Voor een oppervlakkige uitleg verwijs ik naar onderstaande link.
Misschien kun je er eens met een psycholoog over praten. Ook het achterhalen van de oorzaak kan haar helpen om één en ander op te lossen. Al is het maar dat ze (en jij) er beter mee om kunnen gaan.
Ik wens jullie in ieder geval veel sterkte, want het is een moeilijke situatie waarin jullie zitten. Je leven wordt ervoor beheerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je vraagt hoe het ontstaat, maar mij lijkt belangrijker hoe je eraf komt.
Ga eens met je vriendin Googelen op "obsessief-compulsieve stoornis (OCS)". Je vind daar een hoop informatie over. Therapieën kunnen vaak uitkomst bieden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Therapieën mochten niet baten, en ze wil echt weten waar het vandaan komt.
AWM
14 jaar geleden
Dat is zo niet te zeggen met deze informatie. Het kan genetisch zijn, veroorzaakt worden door een hersenbeschadiging, maar het kan ook een neurologische afwijking zijn.
Ik blijf toch verwijzen naar het medische circuit.
Overigens heeft bijna iedereen wel iets dat hier in beginsel op lijkt. Wie heeft niet eens z'n buitendeur net achter zich dichtgetrokken en beseft zich dan ineens dat 'ie niet zeker weet of het gas wel uitgedraaid is - en ondanks dat je 't bijna voor 100% zeker weet, ga je toch nog even terug om te kijken... Of nog zo'n bekend voorbeeld: hoeveel mensen het rolletje van het wc papier niet linksom of juist rechts hangen (en het zelfs bij anderen op het toilet nog om 'moeten' draaien)!

Het wordt pas een probleem als het een obsessie wordt, en je 'moet'. En dan is het inderdaad snel tijd om hulp te zoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij ontstaan dwanghandelingen uit angst ergens de controle over te verliezen. je hebt dan in elk geval nog de controle over je handelingen. vaak denken mensen met dwanghandelingen ook: 'ik moet dit doen want anders gebeurt er iets vreselijks.' vaak zijn mensen hier niet bewust maar zit deze gedachte er wel onder.
ik mis in jou stukje over jouw vriendin dan ook wat het voor haar betekent wanneer ze dit niet zou doen. wat denkt/voelt ze dan? dat zegt namelijk heel veel over waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi.
als ze het niet doet word ze boos en chaggie van binnen, alsof je je inhoud terwijl iemand vreselijk tegen je staat te vloeken. gr