Heb ik symptonen van een hartaanval? ik heb soms een stekend pijntje tussen de borsten en klem veel met mijn kaken en nog veel meer ).

Ik heb last van spanningen, ik klem dus met mijn kaken waardoor dat doet maar volgens de tandarts zijn het meer mijn aangezichtsspieren die ik teveel aanspan. Ik trek ook mijn schouders op en heb daardoor last van mijn rug, schouders en schouderbladen. Ik heb soms ook last van de linkerkant bij mijn ribben, ik weet van mijn vorige fysiotherapeut dat dit een doorstralende pijn is net als de tinteling die ik soms in mijn linkerhand heb. Ik span mijn linkerkant veel meer aan dan de rechter door spanning , ik ben ook al voor sommige klachten naar de HA geweest en die zei niets bijzonders. Soms heb ik dus een stekend/drukkend pijntje tussen de borsten en voel ik het ook een beetje in mijn rug en dit is meestal als ik op de bank lig. Ik heb ook last van paniekaanvallen gehad en heb ze soms nog maar ik kan ze voorkomen door ademhalingsoefeningen. De reden dat ik hier mijn vraag stel is omdat ik een vrouw van 24 ben maar ik ben te zwaar ik heb een bmi van 31 en ik rook ( ik ben wel op dieet ). En ik wil gewoon zeker weten dat ik geen symptonen heb van een hartaanval. Ik moet ook zeggen dat als ik iets voel ofzo dat ik wel in paniek raak en bang ben dat het iets erg is. Van de arts wordt ik niet echt wijs en ik wil graag jullie mening.
Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Het lijkt mij dat al die pijnen die je opnoemt echt van de spiersamentrekkingen komen. Paniekaanvallen kunnen ook symptomen oproepen waar je juist bang van bent. Het kan zijn dat je ( onbewust ) hyperventileert. Hierdoor krijg je ook allerlei lichamelijke klachten.

Omdat ook de HA heeft gezegd dat het niets is, denk ik dat er idd niet is. Maar voor je eigen rust kun je natuurlijk altijd weer een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al jouw klachten wijzen op hyperventilatie. Op de website van de Hyperventilatie Stichting vind je daarover allerlei informatie: http://www.hyperventilatie.org/site/

Toegevoegd na 15 minuten:
Zoals je zelf al aangeeft, roept jouw angst voor de klachten die je hebt extra angst op, waardoor de klachten verergeren. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht die je het beste kan omschrijven als "angst voor de angst". Je ziet op de website een enorme lijst met klachten, en in de praktijk zijn het er vaak nog veel meer:
http://www.hyperventilatie.org/site/lijst-van-klachtensymptomen/21
Pas als je in staat bent om de angst voor de klachten niet meer serieus te nemen maar te accepteren dat het gewoon onschuldige verschijnselen zijn, kun je de vicieuze cirkel doorbreken. Vaak lukt dat niet zonder een goede therapie, eventueel in combinatie met medicijnen. Ik zou je aanraden om naar een Angstcentrum te gaan: daar werken artsen en therapeuten uit verschillende disciplines nauw samen bij het aanpakken van het probleem. Het is in elk geval verstandig goed uit te kijken dat je niet in een circuit van allerlei therapeuten en hulpverleners komt waar je uiteindelijk geen baat bij hebt. Sommige mensen lopen jarenlang van fysiotherapeut en alternatief genezer naar psycholoog, zonder dat ze een stap verder komen. Naar mijn mening kun je de problemen beter meteen goed aanpakken door naar een Angstcentrum te gaan. Die vind je overal in het land.

Sterkte en succes!
12 jaar geleden
Zolang je het zelf nog als een pijntje ervaart, zou ik het niet te serieus nemen. De pijn van een hartaanval schijnt heel erg te zijn, alsof er een heel strakke band om je borst zit.
Aan de andere kant moet je niet hier je advies halen, maar bij een dokter. Als die de boot afhoudt, moet je misschien concreter zijn: dokter, ik ben bang dat ik last heb van mijn hart, want ik heb soms pijn hier.

Misschien zou je eens een haptonoom moeten overwegen, die helpt je om je beter en meer bewust te zijn van je eigen lichaam. Juist omdat je je spanningen zo fysiek verwerkt, kan dat nuttig zijn.
Goed ook dat je al bezig bent om je te verbeteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stekende pijn komt eigenlijk nooit van het hart af. Bij een hartaanval heb je vaak een enorm drukkend gevoel op je borst, (het idee dat er een olifant bovenop je borstkas zit) voel je je kortademig en beroerd (misselijk, licht in het hoofd) en vaak straalt de pijn op de borst uit naar de kaken en/of linkerarm.

Paniekaanvallen kunnen enorm bedrieglijk zijn. Je zult niet de eerste zijn die zou zweten dat hij/zij een hartaanval had. Natuurlijk is het goed om naar je huisarts te gaan als je je zorgen maakt, maar de klachten die je hier noemt, lijken op het eerste gezicht veel eerder met spanning, hyperventilatie en eventuele paniekaanvallen te maken hebben, dan met iets anders.

Voor de pijn in je kaken en gezicht, ben je daarvoor wel eens bij een gespecialiseerde kaakfysiotherapeut geweest? Die kan je vaak nog technieken aanleren om de klachten te verminderen. Ook therapie gericht op de ademhaling en verdere ontspanning kunnen helpen. En stoppen met roken is natuurlijk nooit verkeerd ;-)