Klopt dit wel?

Ik heb last van een overactieve blaas en urineverlies. Ik moest van de bekkenbodemfysiotherapeut een blaastraining doen. Ik moet dus zorgen dat ik minder vaak op een dag naar de wc hoef. Ik begon er dus over dat als ik minder vaak heen ga, ik dan meer urineverlies zou hebben. Ze zei toen dat als ik die blaastraining zou doen en minder vaak heen zou gaan, dat die urineverlies vanzelf ook weggaat. Maar dat klopt toch niet? Ik ga nu dus minder vaak heen, maar juist meer urineverlies doordat ik niet naar de wc ga.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat klopt wel. Als je minder naar het toilet gaat, leer je je spiperen aan zichzelf beter te controleren & worden ze sterker. In het begin zal je wellicht wat meer last hebben. Maar naarmate je je spieren beter traint, zal de sluiting beter worden. En dan ga je minder verliezen.

Toegevoegd na 1 uur:
Echt, als je je arts niet vertrouwt ga dan niet naar een arts. Als je denkt dat een internet forum het beter weet dan je specialist dan zit je bij de verkeerde arts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mij lijkt het vrij logisch:

Je bent bezig met een training.
Een training heeft natuurlijk niet direct resultaat.
Het is niet zo dat je spieren na een week al helemaal
sterk zijn.

De bedoeling is dat de spieren zo sterk worden
dat je veel minder naar de wc hoeft.
Dat je beter in staat bent het op te houden.

Dan heb je vanzelf minder urineverlies, omdat het
beter tegen te houden is.
Dat klopt toch juist wel?

Maar het heeft even tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij heeft gelijk! Doordat je veel te vaak gaat, verwen je je blaas. Je moet blijven proberen op te houden, dat gaat steeds beter als je minder vaak gaat. Niet jezelf pamperen. want dan lukt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je al begonnen aan die training? Houdt dat niet méér in dan alleen 'minder vaak naar de wc gaan'? Je moet wel proberen het gaan plassen uit te stellen, maar je moet daarnaast ook een goede blaascontrole krijgen en de fysio zal een idee moeten hebben waarom je een blaasprobleem hebt.
Bij een overactieve blaas kan het wel helpen om jezelf te trainen op 'ik ga zo wel', eerst een minuut uitstellen en dan steeds een beetje langer, maar als je daardoor meer urineverlies hebt, moet je dat met je fysio bespreken want dan werkt het dus niet goed.
Sterkte ermee en succes met de blaastraining, het kan echt een stuk beter worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het het advies van je huisarts gekregen? of ben je op eigen houtje naar de fysio gestapt.
Eigenlijk weet je de echte oorzaak van het urineverlies niet volgens mij. Je kan je huisarts vragen om je naar een uroloog te sturen. Tevens zijn er medicijnen die je urine langer laten vasthouden.
Ik ken je niet en ik weet niet of je man of vrouw bent maar als vrouw zijnde is een prolaps ( verzakking) ook een mogelijke oorzaak. In ieder geval even de moeite te nemen om er mee naar de huisarts. Het is een vervelede kwaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeveel drink je eigenlijk per dag.misschien iets minder grote hoeveel heden te drinken.helpt meestal ook en hoef je niet zo vaak naar de wc