alcoholisme/ alcoholmisbruik

Als iemand per dag MINIMAAL:

één glas wijn
(en soms twee glazen breezer)
Halve fles borrel
Halve fles martini

En bij ruzies er nog bij:
drie glazen wijn in tien minuten

drinkt. Kan je dat dan alcoholisme / alcoholmisbruik noemen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

Toegevoegd na 24 minuten:
Opbouwen:

Gedurende jaar ziek zijn en daar van vele maanden thuis hebben gezeten zonder te werken. Dus ik gok een soort van verdriet weg drinken, zelf weet ik het namelijk niet precies. Zelf merkte ik het pas toen ze in een hevige ruzie veel meer begon te drinken. Daarna ben ik erop gaan letten en viel me op dat er zoveel gedronken werd als hierboven beschreven staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Misbruik zeker, vooral de hoeveelheden, het feit dat het elke dag gebeurt en dat er bij heftige emoties meer gedronken wordt maakt dit extra zorgelijk.
Als het om jezelf gaat: probeer eens te minderen.
Als het om een ander gaat, is dat lastiger, want als je het aan de orde stelt, kan het goed zijn dat iemand met de bekende argumenten komt (ik ben niet verslaafd, ik heb het in de hand, geen probleem).
Dan zou ik diegene uitdagen eens te bewijzen dat z/hij een dag (om te beginnen zonder kan, als z/hij het zo goed in de hand heeft en niet verslaafd is moet dat geen probleem zijn toch...
Iemand die deze hoeveelheden drinkt is trouwens altijd onder invloed, dus ook erg oppassen in het verkeer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Zodra je niet meer zonder kunt, ben je verslaafd. Dat kan ook bij 1 of 2 glazen per dag zo zijn, echter in die hoeveelheden waar het hier omgaat is het echt een probleem!

Andere antwoorden (9)

dat allemaal bij elkaar opgeteld en elke dag dan is mijn antwoord:
Ja die is alcoholist
13 jaar geleden
dat lijkt verdacht veel op een alcoholverslaving.

Toegevoegd na 58 seconden:
Niet iedereen die vaak alcohol drinkt is ook verslaafd. Bij een verslaving drinkt iemand regelmatig veel en heeft dit vervelende gevolgen. Voor vrouwen is meer dan twee glazen per dag veel. Voor mannen is dat meer dan drie glazen per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat hele rijtje iedere dag wordt genuttigd is er inderdaad sprake van alcoholmisbruik. De gebruiker is alcoholist.
Komt het maar een keer voor dan is het gewoon jammer van die ene keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een a twee glaasjes wijn per dag dat is gezond.
Maar dit is echt te veel.
Dan moet je hulp zoeken.
Want dat is alcoholisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ja, dit is een alcoholprobleem. Sowieso als je als vrouw meer dan 2 wijntjes/biertjes per dag drinkt of als man meer dan 3 wijntjes/biertjes, heb je een probleem.
Daarbij opgeteld dan nog de borrels en de Martini lijkt het me wel duidelijk!

En als je daarbij aangeeft dat het bij ruzie erger wordt, is het duidelijk afhankelijkheidsgedrag, want dan wordt alcohol een middel om de stemming aan te passen.

Het Trimbos-instituut heeft daar een leuk testje voor op internet, zie link hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een alcoholverslaafde niet helpen door de alcohol weg te nemen. Er moet iets voor vriend alcohol in de plaats komen, dat beter het verdriet wegneemt. Dus als ze weer uitzicht op werk heeft bv,
Therapie heeft pas zin als er inzicht is.

Gaat ze alweer solliciteren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt volgens mij pas gaan spreken van alcoholisme, als diegene drinkt, ook als ze besloten heeft vandaag níét te drinken, met andere woorden : als de alcohol sterker is geworden dan de wilskracht van de persoon.
En als één glaasje maakt, dat de rem van de wilskracht is weggenomen, en dat het voor vandaag weer 'mislukt' is niet te drinken, en dus de volgende glaasjes vanzelf ook genomen 'mogen' worden.

Bij iemand die verslaafd raakt, verandert er iets in de hersenen - een soort 'bruggetje', dat maakt dat zij/hij 'moet' drinken, ook al wil zij/hij dat niet.
Daardoor kan je zeggen, dat alcoholisme een ziekte is.

Maar of zij ook werkelijk verslaafd is, kan je uit de hoeveelheid niet concluderen - sommige mensen drinken nou eenmaal veel, zonder verslaafd te raken. Maar het is wel een zorgwekkende hoeveelheid.

Zoals hierboven al beschreven werd : vriend alcohol : als het je beste vriendje is geworden, die precies weet hoe jij je beter kan voelen, een trooster die altijd precies op de juiste wijze maakt, dat je je dag aan kan, dan bevindt je je op een hellend vlak naar afhankelijkheid.

Maar pas als diegene het zelf toegeeft, machteloos te zijn tegenover de dagelijkse verlokking, pas dan zal diegene hulp gaan zoeken. Het is niet voor niets, dat bij de AA iedereen zijn/haar naam noemt, gevolgd met : ik ben alcoholist.
Je zult het voor jezelf moeten toegeven, en pas dan kan je met hulp gaan vechten tegen je ziekte.

Alcoholverslaving, en het herstel ervan, kan je vergelijken met bijv. diabetes, of herstel na een hartinfarct.

Een confronterend gesprek kan nog op tijd komen, als dat 'bruggetje' in de hersenen nog niet volgroeid is. Maar dan heb je bí'jna een ervaringsdeskundige, dus een droge alci nodig, die door alle smoezen, uitvluchten en ja,maar's heen prikt, omdat die het allemaal uit eigen ervaring heeft meegemaakt, en nergens intuint....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker dat noem ik wel alcoholmisbruik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dai is alcoholisme niet goed de volgende dag is je verdriet er weer heb zelf een alcohol verslaving gehad ben nu 3jaar droog weet dat het heel veel schade aan richt