Goeie vraag.
Gewond lijkt me iets in de trant van hooguit paar gebroken botjes.
Zwaargewond daar zie ik meer iets in van: operatie nodig, intensive care, beademingsapparaat en zo'n hart-apparaatje naast het bed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewond is wanneer iemand welliswaar huid of botten beschadigd heeft (breuken), maar geen interne organen beschadigd zijn.

Bij zwaar gewond is het zo dat er mogelijk blijvend letsel is. Wanneer het Kritieke toestand betreft, is er in medisch oogpunt mogelijkheid tot uitval van functies van het lichaam die tot de dood kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een persoon voor de behandeling van zijn verwondingen meer dan 24 uur in het ziekenhuis moet worden opgenomen, spreekt men van zwaargewond. Alle andere gevallen zijn lichtgewond (of dodelijk gewond natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht gewond: dat kan varieeren van kneuzingen en schaafwonden. Maar ook snijwonden (niet slagaderlijk) vallen onder deze categorie.

Gewond: Onder deze categorie kun je vallen als je botbreuk(en) hebt, diepere snijwonden, lichte hersenschudding, buikletsel.

Zwaar gewonden: daar val je onder als je mogelijk blijvend letsel hebt. Denk hier aan hersenletsel, verbrijzeling of verlamming. Meetsal gaat dit gepaard met bewusteloosheid of comatueuse toestand. Ook kan je in kritieke toestand verkeren. Het komt wel eens voor dat je bewust in coma gehouden wordt om sneller te herstellen.

Zwaar gewonden waarvan ernstig: Zo dusdanig verwondingen opgelopen dat de dood snel volgt als er geen directe aktie ondernomen wordt.