Hoelang duurt de genezing van een narcistische ex misbruik?

Via een datingsite heb ik één jaar geleden een man leren gekend, leek een geliefde persoon te zijn. Hij is 46 jaar, Amerikaanse afkomst. Paar maanden later, begon hij raar te doen tegen mij en zat vaak tegen mij te liegen en dingen te ontkennen. Nadat eindelijk de relatie was geëindigd, heb ik een paar sites bekeken over de kenmerken van de narcist en alles wat er stond klopte 100%. Het is 7 maanden voorbij en ik denk nog steeds aan hem en voel me nog een beetje depressief over wat er toen allemaal gebeurde.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik hem vergeten en hoelang duurt het totdat ik helemaal genezen ben van de narcistische misbruik?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Praat met een psycholoog...

Antwoorden (1)

Ik weet niet of je kunt spreken van "narcistisch misbruik"; je hebt gewoon een vent getroffen die een kloothommel bleek. Dat kan om allerlei redenen het geval zijn, niet alleen narcisme. En in elke relatie waarin dingen gebeuren die niet kunnen, spelen zowel de dader als het slachtoffer zelf beiden een rol. Hij heeft misbruik van je gemaakt, jij hebt je láten 'misbruiken' / bedonderen. (Je bent ook wel via een eigenaardig medium erg snel in zee gegaan met iemand die je dus helemaal nog niet kende ; gelukkig kwam je daar al na een maand of zes achter en heb je hem de deur gewezen. Goed zo !)

Je zelfvertrouwen en misschien je vertrouwen in mannen of in relaties kan best een deuk hebben opgelopen. Het is dan ook helemaal geen raar idee hulp te zoeken bij de verwerking, al zijn het maar een paar gesprekken. Maar het is geen "wond" die vanzelf "geneest" als je er tijd overheen laat gaan . Je zult hem ook moeten "behandelen".

Normaal gesproken duurt het verwerken van een verbroken relatie ongeveer de helft van de tijd die een relatie geduurd heeft. Daar ben je al overheen, en je zit er zelfs al langer mee dan de relatie geduurd heeft. Tijd om stappen te ondernemen dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zal het nog even uitgebreid vertellen. Want ik weet zeker dat hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Toen ik hem in het begin heb leren kennen, deed hij heel charmant en het leek dat we elkaar jaren kennen. Paar weken later had hij mij een bericht gestuurd heel boos dat ik met anderen mannen was (Dat het helemaal niet zo was). Na deze discussie heeft hij direct spijt gezegd en omdat hij zo boos was had hij gezegd dat hij 'Lexapro' had gebruikt ( anti depressie pillen ofzoiets ). Daarna leek het allemaal weer goed te gaan. Paar maanden later begon hij heel raar te doen. Leek steeds meer dat die dingen ging verbergen. Ik had ook dan vaker het gevoel van dat hij met andere ging. Maar hij ontkende dat steeds en loog vaker tegen mij. Ik was erachter gekomen op Facebook dat hij ook met een ander was. (2de geheime relatie) en wanneer ik dit alles aan hem had verteld, zei hij meteen dat het niet waar was en dat hij alleen van mij hield en dat hij nooit mij kwijt wou raken. Anders wou hij zogenaamd 'zichzelf moordplegen'. Daarna werd hij steeds bozer en bozer omdat ik hem niet geloofde en hij wou zelfs bijna de politie bellen omdat ik een 'oplichter' ben. Daarna heb ik de contact op een normale en rustige manier verbroken via mail. Maar ik merkte dan dat hij 4 maanden later mij ging stalken via 'Facebook Messenger'. Daarna had ik hem gelijk geblokkeerd overal. Maar ik kan deze gebeurtenissen heel moeilijk vergeten en denk elke dag nog aan hem. Alsof ik hem nog mis. Door hem ben ik in de war en depressief geworden. Vaak heb ik zelfmoord gedachten en vaak ben ik ook eenzaam. Ik weet niet op welke manier dan ook hoe ik al die gebeurtenissen kan vergeten en hem.
Ik hoop dat jullie me begrijpen btw. Vond het moeilijk uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt meer als een achterbakse klootzak, een leugenaar en een chanteur dan als een narcist, maar goed,dat kan er wel bij horen. Belangrijk is dat je weet dat het niets met JOU te maken heeft. Hulp zoeken lijkt me echt heel belangrijk, en niet iets waar je te lang mee moet wachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erg bedankt voor je antwoorden ! :)