Hoe wordt varkensgriep verspreidt?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Het voltooid deelwoord van verspreiden is 'verspreid'. Er bestaan geen voltooide deelwoorden die eindigen op 'dt'. 'Wordt' is in deze zin een koppelwerkwoord, dat het voltooid deelwoord koppelt aan de persoonsvorm. Als er dus 'wordt' in een zin voorkomt, is de kans groot dat er een voltooid deelwoord volgt. Goed om een volgende keer op te letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zo'n gigantische fout is voor mij een reden om de vraag niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkensgriep wordt niet verspreidt met dt, maar het wordt verspreid met alleen een d op het eind. Het is maar dat je het weet.

Antwoorden (4)

Dat kan op vele manieren gebeuren; bijvoorbeeld doordat iemand op je hoest die er al ziek van is of doordat je inaanraking komt met mensen die dat virus al hebben (door zoenen ect.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inhakend op alle geruchten hierover:
Je kunt het wel degelijk krijgen van de beroemde deurknop. Dat virus voelt zich niet lekker daar en zal daar niet lang overleven, maar het kan in principe wel.
14 jaar geleden
Van alles, zelfs niezen en hoesten. Gewoon contact tussen mensen dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een niezende of hoestende grieppatiënt verspreidt het griepvirus via hele kleine ‘speekseldruppeltjes’ in de lucht. Als je deze met griep besmette druppeltjes inademt, komen de virussen in je ademhalingssysteem (neus, keel en longen) terecht. Daar vallen ze de beschermende laag slijmvliescellen aan en dringen ze binnen. Het griepvirus gebruikt deze slijmvliescellen om zichzelf razendsnel te vermenigvuldigen. De gebruikte slijmvliescellen sterven af. Hierdoor neemt onze bescherming af en zijn we ook bevattelijk voor andere luchtweginfecties.