ik ben gescheiden maar mn ex valt me al 5 jaar lastig

ik ben al 6 jaar gescheiden maar mn ex blijft me lastig vallen ongevraagd langskomen dingen voor me doen( muziek branden waar ik niet van hou en dat aan me geven) en te pas en te onpas langskomen als ik dan bv nog niet wakker ben gaat ie in mn tuin zitten wachten ook belt ie continue elke dag op de gekste tijden heb m al s verteld dat ik er niet van gediend ben en dat ik verder wil met mn nieuwe partner maar hij heeft een betonnen plaat voor zn kop hoe kom ik van m af we hebben samen 2 kids die niet thuis bij mij wonen dus heeft ie hier niks te zoeken maar hij blijft me naar mijn gevoel onder druk zetten

Toegevoegd na 2 minuten:
krijg t er maar niet ingeprent bij m dat ik niks meer van m wil dat ie niet zomaar binnen kan komen vallen blijven slapen als hem dat belieft word er doodziek van negeren helpt niet heb ik al geprobeert maar hij blijft gewoon mn leven binnen walsen heb ook tegen m gezegd dat ik t ook niet leuk zou vinden als mn vriend zn ex dat zou doen en me voor kan stellen dat mn vriend dit ook niet op prijs stelt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Blijven slapen als dat hem belieft?
Het moet niet gekker worden!
Wat doet jouw nieuwe partner hier aan?

Heb je al gezegd dat ie er mee op moet houden,
omdat je anders de politie inschakelt?
Als hij niet stopt, bel je de politie (112). Zelfs al is hij niet bedreigend, dan maak je dat er maar van.

Want ja, dit is stalking.
Stalking (in het Nederlands ‘belaging’ genoemd) is een misdrijf.
Vaak gaat het om de ex-partner die moeite heeft met het beëindigen van de relatie.
Nieuwe relaties van het slachtoffer kunnen leiden tot nog meer jaloezie en agressie bij de ex-partner. Stalkers kunnen zowel mannen als vrouwen zijn, echter in de meeste gevallen is de pleger man en het slachtoffer vrouw.

Slachtoffers van stalking worden structureel lastiggevallen, waardoor de stalker een onvoorstelbare inbreuk kan maken op iemands privé-leven.

Stalking is strafbaar, als de pleger op een structurele manier (de wet noemt dit ‘stelselmatig’) bezig is om inbreuk te maken op de persoonlijke levenssfeer van een ander, vaak de ex-partner.

Je moet dus wel de politie bellen, iedere keer als je last hebt. De politie zal niet meteen iets kunnen doen, maar er wordt wel een rapport opgemaakt. Op een gegeven is het dossier dik genoeg om er structureel werk van te maken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier vind je nog meer informatie:
https://www.stichtingzijweg.nl/hulp/stalking/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hmm, je hebt het dus al vaak tegen hem gezegd, en nog blijft ie je lastigvallen. Ik zou hem nog één keer waarschuwen met de mededeling dat je als hij niet stopt je naar de politie gaat, dit is namelijk stalking!
Valt ie je dan nog lastig, doe aangifte wegens stalking.

(stal·ken stalkte, h gestalkt (een beroemdheid, EEN EX-PARTNER enz.) hinderlijk volgen, voortdurend lastigvallen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan, dat de vraag luidt:"Hoe kom ik van hem af?"
Zit maar éen ding op, de telefoon niet opnemen als hij belt, de deur niet openmaken en niet binnenlaten. Volledig negeren dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als dat niet werkt, volg je een aanwijzingen hierboven van Djimmie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Djimme, sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het kunnen dat hij toch nog de indruk krijgt dat hij welkom is, dat je zijn gezelschap stiekem toch op prijs stelt? Je geeft hier duidelijk aan dat dit niet zo is, maar mensen kijken naar je gedrag en niet naar wat je zegt.

De oplossing ligt dan ook eerder in gedrag van jou en je partner naar je ex toe, dan naar wat je zegt. Het moet overeen komen met elkaar. Hoe kan hij blijven slapen als jij dat niet wilt? En hoe kan hij binnenkomen als jij hem niet binnen laat? En hoe kan hij telefonisch je lastig vallen als je niet met hem praat. Dat kan niet. Dus waarschijnlijk laat je dit zelf toe.

Tja de achterdeur afsluiten of eventueel de poort achter als dat kan, zodat hij niet in de tuin kan gaan zitten. Verder rustig blijven, niet kwaad worden en iedere keer opnieuw zeggen dat je geen behoefte meer hebt aan contact. Samen met je partner.
Realiseer je dat kwaadheid ook een emotie is en dat je ex dan een signaal krijgt dat hij nog controle over je heeft, macht over je heeft. En dat je dus nog interesse in hem hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, totaal negeren ook niet eens zeggen dat je geen interesse heb.
Sloten veranderen, ketting op de deur zetten en gewoon niet meer opendoen. Zolang je hem blijft binnenlaten als hij zonder toestemming op komt dagen, vertel je hem dat zijn gedrag acceptabel is, hoe vaak je verbaal ook zegt dat je het niet wil hebben. Je accepteert het immers.

Je zegt zelf al: hij heeft bij jou niets te zoeken. Behandel hem dan ook als iemand die in jouw huis niets te zoeken heeft. Als ik onaangekondigd op de drempel sta en ervan uitga dat ik kan blijven slapen, dan zet je mij er toch ook gewoon uit, áls je me überhaupt al over de drempel heen laat komen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, maar dan moet je gewoon de politie waarschuwen..
en ga een keer verhuizen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die duim omlaag had een duim omhoog moeten zijn. Verhuizen zou ik aanraden als laatste optie, als eerdergenoemde opties niet mochten baten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben samen kinderen. Dan is met de noorderzon vertrekken geen optie.
Stop met aandacht geven, in welke vorm dan ook! Niks meer, niks minder. Zolang jij aandacht blijf geven (nee zeggen is ook aandacht geven), zal hij blijkbaar terug blijven komen. Het antwoord van Djimme (zonder i, ik heb goed gelezen ;-)) is daarop de perfecte aansluiting, doe aangifte!

En stel jezelf toch even de vraag, waarom laat ik dit al vijf jaar toe? Het had namelijk al lang afgelopen kunnen en misschien wel moeten zijn! Ikzelf heb ook een tijd een ex als "stalker" gehad....één telefoontje, duidelijk wezen en je bent van de hele reutemeteut af. Klinkt misschien makkelijk....en dat is het ook!

Succes met je te nemen stappen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je ex je blijft lastig vallen is het heel simpel een straatverbod aanvragen want dit is ziekelijk gedrag dan. ik zou het ook niet leuk vinden als je ex steeds langskomt terwijl je dat niet wil en waarschijnlijk is dit een teken dat ie je terug wilt en dat ie denkt dat dit de beste reden is om te doen, als dit zo zou door blijven gaan dan zou ik een straatverbod aanvragen. succes en laat je niet gek maken.