Hoe kan je dingen makkelijker los laten ?

ik kan dingen heel moeilijk los laten zowel als met school met bijv een so/toets als ik een slecht cijfer heb maar ook dingen in het dagelijks leven en ook bijv als ik iemand verdriet heb gedaan dan kan ik dat heel moeilijk los latten terwel diegene het misschien alweer vergeten is ik stress ook erg veel voor mijn leeftijd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje bijmij betekend het plaatje ook zorgzaamheid en verantwoordelijkheid want ben altijd met me nichtjes bezig en met andere kindjes

Het beste antwoord

Loslaten is een van de moeilijkste zaken. Immers, je kunt je hoofd niet stoppen er aan te denken.

Wel kun je het trainen. Loslaten is niets anders dan er geen aandacht meer aan besteden.

Wat heel goed werkt is: Sta even heel goed stil bij het 'probleem'. Bekijk het van alle kanten en benoem het duidelijk, zodat je zelf begrijpt wat er aan de hand is.

Laat het vervolgens los, je kunt er toch niets meer mee op dat moment. Richt je nu op andere (positieve) zaken. Zoek afleiding zodat je ook echt 'los' bent van het probleem.

Op het moment dat je het geen aandacht meer geeft, gaat het zich vaak vanzelf oplossen of het wordt in ieder geval minder beladen.

De stress die jij schets heeft alles met dit te maken. Je stapelt heel veel zaken op en kan het vervolgens niet meer tillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Opschrijven werkt bij mij altijd goed. En relativeren! Zo te zien ben je daar al mee bezig, want je hebt getypt dat je er last van hebt en er van los wilt komen. Wat ervaar jij onder stress, en wat bedoel je met iemand voor jou leeftijd? Wat is volgens jou een slecht cijfer? Doe je mensen verdriet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afleiding zoeken. Focussen op positieve dingen. Of jezelf iets leuks in het vooruitzicht stellen, zodat je je ergens op kan verheugen.
Bedenk ook dat het een momentopname is. Waar je je nu druk over maakt ben je na een paar weken weer vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dingen waar je toch niets aan kan doen moet je niet teveel tijd aan spenderen, daardoor maak je ruimte voor de dingen waar je wél iets kan doen.
Beter sorteren dus in zinnig of onzinnig zorgen maken.
En wat iemand suggereerde, schrijf dingen op.
Maak een lijst met te behalen doelen en streep af al naar gelang.
Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Constant piekeren over iets heeft geen zin, als je er verder toch niets meer aan kunt veranderen.

Als je ergens mee bezig bent, denk er dan eens goed over na, bekijk het ook van de andere kant, relativeer de dingen ("ik ga er niet dood van, morgen weer een dag"). Als je geen nieuwe opties kunt bedenken, dan is het klaar, dan kun je er verder niets meer aan doen en is het tijd om te stoppen met erover na te denken. Misschien kun je opschrijven wat je allemaal hebt bedacht, dat helpt om het uit je hoofd te krijgen. Ga daarna iets doen, wat je voldoende afleiding bezorgd, zodat je je hoofd met andere gedachten kunt vullen.