Hoe kan het zijn dat, slechts één oog van mij gaat tranen als ik maar1 lens uit heb?

Het viel me gister in een keer op. Ik deed slechts 1 lens, uit en in het andere oog hield ik de lens in.

Met 1 oog zag ik dus scherp en met het andere wazig/niet scherp. Vervolgens begon alléén het oog, zonder lens te tranen. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

omdat je oog word bevochtigt door je lenzen. eenmaal het eruit is moet het zich ten eerste aanpassen aan de lucht en ten 2de aan het beel.

Toegevoegd na 11 seconden:
aan het beeld*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, met 2 lenzen uit is er niks aan de hand. Dus met lucht en wennen aan beeld is onzin. Heb jezelf lenzen, dan weet je waar je over praat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga je me een beetje afbreken terwijl ik je wil helpeN? ik heb bovenstaande voor . wat jou prbleem is kon dat van mij zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik draag zelf lenzen, maar voor zover ik weet bevochtigen die mijn ogen niet, in tegendeel zelfs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij toch zeker wel, als ik dus een lens in heb en de andere niet. Dan, wordt het oog zonder lens iedere keer bevochtigd.
je lenzen drijven op traanvocht. Doordat je ogen zoveel mogelijk synchroon werken, denk bv aan huilen, produceren ze evenveel traanvocht. Haal je een lens eruit, dan krijgt dat oog evenveel vocht als het oog waar de lens nog inzit. Het oog met de lens heeft dat vocht nodig voor de lens om hem te laten drijven. Je "lege" oog niet, dus dat kan door een traan worden afgevoerd.
Ook zal dat lege oog vermoeider zijn, omdat het slechter ziet, ook dat kan traanproblemen krijgen.
Ik heb zelf harde lenzen en ken het probleem heel goed.

Toegevoegd na 3 minuten:
foutje in de tekst sorry;
Ook zal het lege oog vermoeider zijn, omdat het slechter ziet, ook dat zal extra traanvocht geven.