Groei ik nog???

Ik wil weten of ik nog wel groei en hoeveel dan ong. Ik ben 17 en 1.63 (jongen) volgens een formule zou ik rond de 1.70 worden, maar of dat gebeurt? Ik ken trouwens wel een jongen die pas op zijn 17de begon met groeien 1,54 nu 19 en 1,73 dus misschien kan het nog.

Toegevoegd na 1 uur:
Lengte Moeder 1.56 Lengte Vader ong.165,5m

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die formules kloppen grappig genoeg in de regel aardig, en jongens groeien inderdaad tot het eind van de puberteit door, dus dat geeft je zeker nog twee, drie, misschien wel vier jaar om er een paar centimeter bij te tikken.

Vermoedelijk ben je nooit erg lang geweest, ook als kind al niet, en zijn ook je ouders niet boomlang. Daarnaast zijn er allerlei andere factoren die een rol spelen in je groei, waarvan intra-uteriene groeivertraging (dus die je oploopt in de baarmoeder tijdens de zwangerschap) een belangrijke is waar weinig aan in te halen valt. Vroeggeboorte en ondervoeding zijn ook veelvoorkomende oorzaken, hoewel de laatste in Nederland eigenlijk vrijwel niet voorkomt, tenzij door een of andere chronische ziekte.

Voor mijn dochter (die sterk dysmatuur geboren is) is toen ze een jaar oud was (en 6 kilo woog en nauwelijks 62 centimeter lang was) voorspeld/berekend dat ze ongeveer 1,60 zou worden. Inmiddels is ze bijna 15 en vrijwel uitgegroeid, en heeft onlangs de 1.59 gehaald. Dat klopte dus gelukkig aardig.

De enige manier om het zeker te weten is foto's te laten maken van de botten in je hand, waarbij ze aan de hand van de hoeveelheid kraakbeen kunnen zien hoeveel groei er nog ongeveer in zit. Het is echter al te laat om daar eventueel nog iets aan de kunnen doen. Met groeihormonen (die ook vreselijk veel nadelen hebben !) moet je vroeg beginnen.

En ja, het kan altijd nog. Twee meter zul je vermoedelijk niet worden, maar als je goed blijft eten en sporten, kan ruim 1.70 nog prima. En dat is - hoewel net erg lang- een prima lengte. Pas onder de 1.50 kun je spreken van 'te klein' danwel een beperking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan nog makkelijk! Je bent pas uitgegroeid rond je 21ste. Je moet gewoon goed eten, goed bewegen en gezond eten, dan komt het vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je groeit nog tot je 18 niet meer zo snel na je 18 groei je niet meer