Zou jij een mondkapje dragen? Waarom wel en waarom niet?

Nederlanders slaan massaal mondkapjes en andere materialen in om zich te beschermen tegen de varkensgriep. Groothandel Thaly Medical in Voorschoten heeft de afgelopen dagen tienduizenden mondkapjes verkocht, vertelt eigenaar Robert Leefers. "Veertig tot vijftig procent van al onze verkopen van dit moment is gerelateerd aan de varkensgriep."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (11)

Nee. Ik heb gelezen dat mondkapjes maar ten dele helpen. Je kunt ook heel makkelijk besmet raken door een besmet iemand een hand te geven of de deurknop die hij/zij heeft aangeraakt aan te raken.

Zie onderstaande bron en dan voornamelijk de tekeningetje rechts onderin op de pagina, de algemene maatregelen bij griep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het straks nog erger word in Nederland, ga ik zeerzeker alles er aan doen om het niet te krijgen, dus mondkapjes, handen wassen, véél vitamine pillen, tamiflu, vaccin en in iedergeval zorgen dat mijn weerstand goed blijft. Maar laat het allemaal maar niet zo ver komen.. Sterker nog, als ik in juli naar spanje ga, en het aantal slachtoffers met de Mexicaansegriep is gestegen, dan ga ik niet al sla je me dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch dat je het nog steeds over varkensgriep hebt, terwijl het toch duidelijk de Mexicaanse griep moet zijn...

Ik zou geen mondkapje dragen om de heel simpele reden dat ik niet geloof dat deze gehele bescherming kan bieden. Daarbij komt dat het de eerste keer in mijn leven zou zijn dat in griep krijg. Bovendien is de kans dat je geen griep krijgt 67%...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik geen mondkapje draag dan moet ik sowieso bij die 1/3 horen die de griep krijgt... Die 67% dat ik geen mexicaanse griep krijg vind ik nog steeds een aanvaardbaar risico. Bovendien heb ik nog NOOIT griep gehad. Dus wie zegt dat ik deze variant wel krijg? En wie zegt dat ik dan ook nog bij die 11 á 12% hoor van die 33% die dood gaat? En daarbij komt dat als ik dood ga dat het dan wellicht zo heeft moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de straat oploop, dan ka ik doodgaan. Als ik in huis zit, dan kan ik doodgaan. En dat is nog zónder het bestaan van Mexicaanse griep. Let toch eens op de feiten. Waar hebben we het nou helemaal over: een stuk of 150 doden wereldwijd? Waarvan 99,5% in een grote vieze stad met tekort aan water in een ontwikkelingsland? Waarvan het van hoogstens 15% duidelijk is dat ze werkelijk aan dat virus zijn overleden? Gewone griep is dodelijker dan dat.
Nee, er zijn zoveel andere mogelijkheden om alsnog die griep te krijgen, ik zou eerder zorgen voor een betere weerstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles heeft zin, ook een mondkapje. Zeker bij niezen. In de UK laat men momenteel een man zien zonder mondkapje die niest in de lift en tweede oudere mensen drukken op de liftknop met zijn bacillen. Waarom toch alles in twijfel trekken, zelfs van epidemologen die hun hele leven wijden aan zulke epidemies. Koppigheid? Betweterigheid? Ik begrijp dat niet. Als men elke raadgeving in de wind slaat, ja dan moet men ook niet verbaasd zijn dat er ooit eens een PANdemie (pan= alles, allesomvattend) komt die evenveel dodden maakt als in WOI met de spaanse griep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... Epidemiologen die hun hele leven wijden aan epidemieën zeggen dat het vrijwel geen zin heeft om een mondkapje te dragen. Mondkapjes zijn ervoor bedoeld om in een steriele omgeving (zoals operatiekamers) geen bacillen te introduceren die de patient (die géén mondkapje draagt) kunnen besmetten. Ze zijn er nooit voor gemaakt om in het dagelijks leven de drager van een mondkapje te beschermen tegen de griep.
Welnee, dat gedoe met mondkapjes is zinloos gehype. Ik doe gewoon precies hetzelfde als anders om de griep te voorkomen. Niet al te ongezond leven en als ik me even een beetje rillerig voel, iets rustiger aandoen om mijn immuunsysteem de kans te geven om de infectie helemaal zelf te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee haha dan zie je er helemaal niet uit, je moet niet té voorbarig zijn. Als het nu écht erg is, dan misschien wel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof dat dan boeit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof jij zo'n nuttige reactie hebt..
Alleen als ik er toe verplicht word. Ik zie er de zin nietvan in. Die griep kan op allerlei manieren worden verspreid en moch ik hem krijgen is er nog geen man ov3er boord want die griep stelt niet veel voor. En mocht ik er dood aan gaan dan heb ik achteraf geen spijt meer dat ik geen mondkapje heb aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als het nodig is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, denk 't niet
Ik werk in een apotheek en als het echt erg wordt in Nederland wil mijn baas wel graag dat we mondkapjes gaan dragen. Voor mij hoeft het niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik het alleen zal doen als het zo erg is dat je er eigenlijk wel in zekere mate 'verplicht' toe bent. Uiteraard zal een mondkapje niet het enige zijn dat je nodig hebt om de varkensgriep te voorkomen(voor zover dat mogelijk is). Daarvoor zal ik dan ook een betere weerstand moeten krijgen, oppassen bij mensen die verkouden zijn. Zolang het niet zo erg is zal ik denk ik niet overwegen om mondkapjes te dragen. Vaak maken mensen zich er juist drukker om waardoor er chaos ontstaat en de media het misschien erger zal maken dan het is.