Wat is het verschil tussen een gewricht kraken en het gewricht dat knispert ?

Ik kan bv mijn voet laten kraken. Maar ik voel het knisperen als ik mijn hoofd beweeg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De knak dit je kan laten plaatsvinden in bijvoorbeeld je tenen of door aan je vinders te trekken is vaak een gasbel die ontploft. Dit ontstaat door door een vacuum wat wordt gevormd binnen het gewricht wat ontstaat door het van elkaar afbewegen van beide gewrichtsvlakken (is de meest gangbare theorie).
Hierdoor ontstaan er een zogenaamde 'reset' van het gewricht en het voelt wat ontspannen / los aan.

Bij het draaien van de nek is het vaak wat kraakbeen binnen de zogenaamde facetgewrichten wat over elkaar beweegt.
Ditzelfde voel je ongeveer als je je knie strekt en je hand op je knieschijf legt. Ook hier voel je vaak wat knisperingen.
Indien het niet pijnlijk is, is het niets om je zorgen over te maken.