Moeten we onwerkzame behandelingen toestaan?

Er zijn veel "medische" behandelingen en diagnosemethoden die in werkelijkheid niet werkzaam zijn.

Neem bijvoorbeeld de kinesiologie. Eén variant daarvan bepaalt op de volgende manier welk medicijn een patiënt moet nemen. De patiënt houdt in de ene hand een afgesloten glazen potje vast met iets erin. De andere arm strekt ze uit. De kinesioloog probeert de gestrekte arm omlaag te duwen. Kost dat moeite, dan is de stof in het glazen potje een goed medicijn, want de patiënt wordt er sterk van. Gaat de arm makkelijk omlaag, dan is de stof in het potje slecht voor de patiënt.

Grote onzin natuurlijk.

Toch zie je dat veel patiënten baat hebben bij dit soort methoden. Psychologie en spontaan herstel doen kennelijk veel goeds.

Mijn vraag is nu: moeten we dit soort methoden toestaan?

Voor:
- De patiënt wordt er beter van, en dat is waar het om gaat.
- Al werkt het niet, door van de gebaande paden af te wijken heb je kans dat je iets ontdekt dat wel werkt.

Tegen:
- Je bedriegt de patiënt. Dat is immoreel.
- Je houdt de patiënt weg van wel werkzame methoden (Sylvia Millecam...).
- Er gaat veel geld naar zulke methoden. Dat had beter besteed kunnen worden aan echte methoden.
- Voor je het weet moet er onderzoek aan worden gedaan. Dat houdt geld weg bij onderzoek naar werkzame methoden, en het vereist het verlaten van de wetenschappelijke methode.

Slechts twee voors en veel tegens, maar vooral die eerste voor is wel heel belangrijk.

Wat is wijsheid?

(Het gaat hier dus niet om het voorbeeld van deze variant van de kinesiologie - als je vindt dat kinesiologie wel werkt, lees dan deze vraag met een andere methode die /niet/ werkt.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Alle vormen van alternatieve geneeskunde afschaffen lijkt me niet zinnig. Meer toezicht en harder optreden tegen echte oplichters mag wel zeker naar mijn idee.

Zolang ze niet schaden en een psychologisch effect hebben heb ik er ook nog geen probleem mee maar figuren die gaan lopen roepen "nee je hebt geen AIDS dat zijn alleen slechte auras" brengen de patient en anderen in gevaar en moeten naar mijn idee heel hard aangepakt worden.

Het vervelende is dat er niet echt een harde scheidslijn is te trekken. Daarbij zijn er nog wel vormen van alternatieve geneeskunde die daadwerkelijk helpen maar onder alternatief vallen omdat niemand weet waarom het nu eigenlijk werkt. Vaak wordt we nog wel onderzoek nar gedaan maar moet je dan gaan verbieden die methoden toe te passen tot er jaren later uitgevonden wordt waarom het werkt en alsnog gaan toepassen. Daar zijn de patiënten niet echt mee gebaat.

Zelfs al is het effect alleen psychologisch dan nog. Zolang het helpt en de patient er beter door gaat functioneren zie ik niet in waarom het verboden zou moeten worden.

Het probleem in de alternatieve geneeskunde zit hem in mensen die echte onzin gaan lopen roepen als dat witte suiker vergif is bijvoorbeeld en 'genezers' die mensen afraden naar erkende reguliere artsen te gaan en hun patiënten allerlei rotzooi gaan aansmeren en supplementen (door henzelf verkocht uiteraard) omdat de patient bepaalde essentiële dingen niet mag eten (anders verkoop je het supplement niet meer). Dat is ronduit gevaarlijk.

Het mag wat mij betreft nog best strafbaar gesteld worden (dacht eigenlijk dat dat al zo was maar weet niet zeker) om medisch advies te geven wanneer je daartoe niet officieel bevoegd bent.

Toegevoegd op 08-05-2009 22:33:20
Nog even samengevat dus: Onwerkzame handelingen niet toestaan gaat me te ver. Als een behandeling niet baat is dat bij lange na geen probleem zolang het maar niet ook schaadt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft dat sommige behandelmethoden (nog) onder alternatief vallen omdat niemand weet waarom het werkt. Daar ben ik het niet mee eens. Als is aangetoond _dat_ het werkt, behoort de behandeling tot de reguliere geneeskunde. Het zou enorm helpen als we wisten _waarom_ het werkt, maar _dat_ het werkt is al voldoende. Mijn vader had jaren geleden flink last van epilepsie. Hij werd toen behandeld, gelukkig door een reguliere arts, met medicijnen die goed hielpen, en die mijn vader klachtenvrij maakten. Niemand kende het werkingsmechanisme van deze medicijnen. Het was dus niet bekend waarom ze werkten. Maar _dat_ ze werkten was aangetoond, en dus kreeg mijn vader deze medicatie van een gewone, reguliere arts.

Andere antwoorden (5)

Tja, in hoeverre moet je de patient tegen zichzelf in bescherming nemen?
Als je regulier "Uitbehandeld" bent, dan kan ik me voorstellen dat je van alles en nog wat probeert om toch te genezen. Ik zelf zou niet uitsluiten dan ook "minder logische" middelen uit te proberen, want stel dat het toch werkt.

Verbieden zou ik het niet, wat je verbiedt wordt juist als aantrekkelijker ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat in de normale zorg meer nadruk gelegd moet worden op 'power of mind'. Deze niet-werkzame medicijnen (placebo's) werken omdat mensen geloof hebben in genezing. Uit andere onderzoeken blijkt dat ernstig zieken die in de reguliere zorg zitten ook geholpen kunnen zijn door ipv een placebo toe te dienen, te helpen het geloof in de genezing te verhogen. Door patienten te leren visualiseren, en bijvoorbeeld door toekomstplannen te blijven maken en dat soort dingen kan daadwerkelijk de levensduur beinvloed worden.
Wanneer ziekenhuizen deze hulp beter aanbieden is het niet nodig dat paranormale typjes geld verdienen met onzinmedicijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja vooral blijven toestaan. Vooral ook kritisch zijn en blijven toestaan. Waarom ?

Omdat men in de Middeleeuwen ook dacht dat bepaalde kruiden niet werkten, dat het hekserij was en toen gooiden ze er vrouwen voor op de brandstapel. Tegenwoordig maken we er medicijnen mee.. met diezelfde kruiden(kennis).

Alles begint eerst als een ruwe diamant. Je ziet de diamant nog nauwelijks. Er moet nog veel aan geslepen worden voordat het een echte diamant is.

Ga je echter als geboren scepticus te werk, zal je veel diamanten missen en dat is veel schadelijker.

Je moet nieuwe of andere soorten van geneeswijzen niet meteen de kop in drukken omdat ze niet regulier zijn. Alle regulieren hebben ook eerst sceptici gekend. Denk aan fysiotherapie, denk aan acupunctuur. Nu weten we beter.

Als je iets niet kan verklaren terwijl het wel werkt, dan moet je niet zo dom zijn om het overboord te gooien. Het zou je juist moeten uitdagen om te onderzoeken waarom het wel werkt. Wat werkt er dan ? Waarom werkt het placebo effect ? En hoe werkt het dan ?

Heel het leven start met een idee... een theorie.. een concept.. daarna pas volgt de materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik een mooi vraagstuk. In het simpelste geval nemen we de placebo's tegen een simpele "ziekte": hoofdpijn. Als de patient kenbaar gemaakt wordt dat hij een medicijn krijgt tegen de hoofdpijn dat 10 cent per pil kost, dan werkt de placebo in 61% van de gevallen. Wordt de prijs opgeschroeft naar 2 euro per pil, dan werkt het in 85% van de gevallen (sorry voor het ontbreken van de bron).

Dat is hartstikke veel! Nu zou ik mezelf graag placebo's toe willen dienen maar dan werkt het niet :p. Ik vind wel dat we het moeten toestaan. Als de kracht van de geest het lichaam geneest is dit beter dan door medicijnen. Er moet natuurlijk wel tijdig voor een werkzame behandeling worden gekozen als het niet blijkt te werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mee eens. Zo'n placebo is zoiets als het kusje op de geschaafde knie als een kind is gevallen. Werkt puur door het suggestie-effect, maar daardoor _werkt_ het wel, en daar gaat het om. Maar in de jaren '60 hebben we juist zo'n moeite gedaan om artsen te dwingen eerlijk te zijn. Voor die tijd was de arts een soort alwetende god. Hij schreef iets voor, of juist niet, en als Hij zo besliste, dan moest dat Goed zijn, want Hij had de Kennis. Dat ging zelfs zover dat de Arts niet verplicht was de patiënt te melden wat er aan de hand was. Als de Arts dacht dat het beter was de patiënt onwetend te houden, dan deed Hij dat. Vanaf de jaren '60 hebben we openheid geëist. Natuurlijk heeft de arts veel kennis, maar dat laat onverlet dat hij moet kunnen uitleggen waarom hij iets doet, en dat wij mogen weten wat ons mankeert. Wat jij nu zegt, uitgaande van placebowerking, gaat een stukje terug naar de oude situatie. Mag dat? En dan heb je het alleen nog over de placebowerking. Wat als de arts bij hoog en laag volhoudt dat iets echt werkt, terwijl dat niet zo is? Die kinesiologie bijvoorbeeld - als dat al werkt, dan komt dat door het placebo-effect. Mag een genezer dan beweren dat die kinesiologie echt werkt, en daar congressen over houden met medegelovigen, en erop aandringen dat zoiets dezelfde status krijgt als een echte behandeling?
Aha, de aap komt uit de mouw: Rotaluclac is een aanhanger van de antikwakkers! In principe heeft R. gelijk: wat niet werkzaam is moet je links laten liggen. Maar, daar zitten nog wat scherpe haken en ogen aan!

De huidige wetenschap denkt - ten onrechte- dat ze alles weet en begrijpt en dat de huidige manier van dingen onderzoeken de juiste antwoorden geeft, helaas is dat niet het geval. De complexiteit van het leven en de natuur is daarvoor te groot. En de (financiële) belangen van partijen in het veld zijn dusdanig dat die het consumentenbelang in de weg staan. Als je dit besluit letterlijk zou uitvoeren, moet misschien wel meer dan de helft van het reguliere pakket direct met de vuilnisman mee. Van veel zaken wordt pas na jarenlang 'onbewezen' toepassen begrepen hoe en waarom het werkt.

Het feit dat mensen zich na een behandeling beter voelen is één van de peilers van "evidence based medicine", door antikwakkers vaak ten onrechte vertaald als "bewezen werkzame geneeskunde". Elke liefbhebber van detectives weet dat evidence heel wat meer inhoudt dan 'bewijs'!

Een veel beter criterium is, of het de patiënt (mogelijk) schade berokkent. Helaas voor de antikwakkers komt ook hier de reguliere geneeskunde niet altijd als winnaar uit de bus. De reden dat de Overheid al tientallen jaren weigert het complementaire veld te reguleren is, dat het zo onschadelijk is: er gebeuren zelden ongelukken en er komen vrijwel geen klachten over, zeker in vegelijking met de reguliere praktijk. Natuurlijk kunnen we die ene dode nog tien jaar blijven 'uitmelken', omdat één slachtoffer van alternatief blijkbaar even zwaar weegt als 10.000 (verwijtbare) slachtoffers van regulier. Waarbij aangetekend, dat de chirurgen die weigerden SM te opereren zonder voorafgaande chemokuur (haar goed recht als patiënt met vrije keuze) nog steeds vrijuit gaan, terwijl die haar in handen van kwakzlvers hebben gedreven...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja; bij de reguliere geneeskunde vallen idd de nodige doden maar dan wijs ik er toch even op dat een harttransplantatie heel wat gevaarlijker is voor de gemiddelde patient dan aurakietelen oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed lezen: ik had het over "verwijtbare doden", dat zijn de mensen die onnodig overlijden doordat er fouten worden gemaakt!
Daarbij moet je nog optellen een veelvoud aan mensen die - soms blijvend - schade oplopen...
Als men niet direct levensbedriegende klachten eerst met veilige (bijvoorbeeld complementaire) zou aanpakken ipv met zware middelen zouden dat er al aanzienlijk minder kunnen worden.
Dan zouden de resultaten van CAM (complementair) ook direct omhoog vliegen: nu komen de mensen daar vaak pas als laatste bij uit als al het reguliere heeft gefaald, en dan nog halen ze resulaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoho Harriet, niet zo hard van stapel lopen - nu krijg ik het gevoel dat je me meteen beschuldigt. Hopelijk bedoel je het minder hard dan het op mijn scherm overkomt. Ik ben in principe inderdaad een aanhanger van de antikwakkers. Dat lijkt me logisch. Maar ik ben absoluut geen hardliner. Sterker nog, ik pleit voor gelijke rechten voor alle vormen van diagnose en behandeling! Dus onzinnige diagnosemethoden afschaffen, en onwerkzame behandelingen niet meer uitvoeren (hoewel, daar kom ik dus in een moreel dilemma - de reden dat ik mijn vraag heb gesteld). Of die diagnosemethoden en die behandelingen nu regulier of alternatief zijn, kan me geen fluit schelen. Daar wil ik geen verschil tussen maken. Dan nu je punten langs. Je schrijft dat de reguliere wetenschap denkt alles te weten en te begrijpen. Hoe kom je daar nu bij? Ooit eens op een wetenschappelijk congres geweest, en gezien hoe gedreven daar wordt gediscussieerd? Hoe men elkaar soms (verbaal) in de haren vliegt? Ooit een wetenschappelijk tijdschrift gelezen, met in het ene nummer een artikel van een onderzoeker, en in het volgende nummer het weerwoord van een andere onderzoeker? Er is nog zoveel onbekend, nog zoveel te ontdekken - daarom is dat onderzoek juist zo interessant! En de wetenschap weet dat maar al te goed - ga maar kijken op die congressen, ga de bladen maar lezen. Ik wil nogmaals het verschil tussen bewezen en verklaard benadrukken. Een behandeling moet wat mij betreft bewezen zijn om haar te mogen toepassen. Een niet-verklaarde behandeling is dus prima, mits ze wel is bewezen. En inderdaad, ook in de geneeskunde worden behandelingen toegepast die niet bewezen zijn. Van mij mogen die er meteen uit - net als niet-bewezen kwakbehandelingen. Zoals gezegd, ik zie geen reden om daar verschil tussen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laatste punt gaat over het schade berokkenen. Om dat te zien, moet je kwaliteitseisen verplichten. Juist daaraan schort het schromelijk bij de alterneuten. De geneeskunde is verplicht al haar handelingen vast te leggen. Van elke grondstof van elk medicijn moet worden bijgehouden waar het vandaan komt, en wie het op welk moment heeft gemaakt. Die gegevens moeten jaren na de verkoop van het laatste pilletje nog toegankelijk zijn. Dat is één van de redenen van de kosten van medicijnen. Bij alterneuten hoeft dat niet. Democratisch gezien terecht, want velen willen Chineze kruidenmiddeltjes, en als je die aan simpele kwaliteitseisen zou blootstellen, zouden de meeste daarvan niet meer mogen worden verkocht. Dat willen we niet, dus hebben we besloten de kwaliteitseisen maar te laten vallen. Gevolg: regelmatig wordt er weer eens een kruidenmiddeltje ontdekt met Aristolochia erin, of een ander giftig kruid. Dat geeft nierschade, ernstige nierschade zelfs. Maar ja, niemand houdt bij wie zulke middeltjes wanneer hebben genomen, dus is het heel moeilijk te ontdekken waar die nierschade nou vandaan is gekomen. Dat is bij echte geneesmiddelen wel anders! En al wordt ontdekt dat de nierschade door een kruidenmiddeltje is veroorzaakt, dan is er niemand die verplicht dat middeltje uit de handel te nemen, of om zelfs maar de bijsluiter aan te passen - alweer heel anders dan in de geneeskunde. Tja, dan zeg ik: ofwel je onderwerpt de kruidenmiddeltjes aan dezelfde kwaliteitseisen als reguliere middelen, ofwel je volstaat met minder strenge eisen aan reguliere middelen. Maar laten we niet het ene middel bevoordelen ten opzichte van het andere. Dus nogmaals: ik ben anti-slechte kwaliteit, en anti-valse voorlichting. Of dat nu in de geneeskunde of in de alternatieve wereld is, dat maakt niet uit. In de praktijk betekent het dat ik meer anti-kwak ben dan anti-regulier, simpelweg omdat ik de kwakwereld veel meer slechts gebeurt dan in de reguliere wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het net zo goed over verwijtbare doden.
Niemand kan foutloos werken. Ook artsen niet. Alleen als een arts een fout maakt zijn de gevolgen meteen heel wat ernstiger als wanneer een straatveger een fout maakt.
Je kan ook wel roepen dat op de IC veel meer verwijtbare doden voor komen dan op de kraamafdeling: DUH!! Als zelfs het kleinste foutje ernstige gevolgen kan hebben is de kans veel groter dat een arts technisch gezien die dood veroorzaakt heeft. Om nog maar te zwijgen van misdiagnoses... Achteraf kan je wel zeggen: ja maar die symtomen hadden ook op dat nadere kunnen wijzen... ja vast wel. Zoals een vriend van me zegt: achteraf is mooi wonen. Op het moment zelf moet een beslissing worden gemaakt en die is idd lang niet altijd goed. Maar om dat maar te beweren dat de reguliere geneeskunde DUS niet betrouwbaar is en je dan maar naar gevaarlijke antroposofische gekken moet gaan gaat helemaal nergens over. Daarbij moet je ook goed in de oren knopen dat er nogal wat mensen van ons reguliere geneeskunde stelsel gebruik maken. En ver uit de meeste artsen maken erg weinig fouten. Een fout maken, zelfs verwijtbare, is echter iets heel anders dan pure onzin roepen om maar vooral je patient uit te kunnen melken. Er zijn echt maar heel erg weinig echte artsen die bewust het leven van een patient op het spel zullen zetten. Dat is niet iets wat je van veel alternatieve kwakzalvers kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze discussie heeft weinig zin op deze plaats. We zijn het gewoon niet eens over de kwaliteit (die is er bij CAM wel degelijk, veel behandelaars zijn ook arts bijvoorbeeld of HBO therapeut, daarom willen consumentn ook dat de goede worden geregistreerd), over het feit dat men vergaande conclusies verbindt aan wetenschappelijk onderzoek, wetende dat dit niet zaligmakend is. Over wanneer iets zinnig, begrijpelijk of wat dan ook is.
Ik heb afgeleerd om de arrogantie te hebben te denken te weten wat waar is en wat niet waar of wat zinnig is en wat niet. Te vaak moeten inslikken.
Advies: kijk eens naar het verhaal van EMDR. Een onzinnige methode: door je ogen heen en weer te bewegen een trauma verwerken. Wat blijkt: het werkt supersnel en goed (wetenschappelijk bewezen!). Is het nu regulier? Ja. Wordt het nu onderwezen aan therapeuten? Nee, want het is onzinnig...
Is dit in het belang van patiënten?
Wat mij betreft: discussie gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harriet, dit ga je niet geloven: de Stichting Skepsis heeft EMDR onderzocht, en is er _niet_ afwijzend over. Zie http://www.skepsis.nl/emdr.html . Echter, het is niet de panacee waarvan EMDR-aanhangers spreken. Er zijn (iets) betere methoden, en EMDR is niet eens zo heel bijzonder. Maar het werkt wel, en nog behoorlijk goed ook. Dit is een goed voorbeeld waar de wetenschappers iets accepteren. Het lijkt dan wel onzinnig, maar het is bewezen dat het werkt. En dat is voldoende. De fanaten onder de hard-core EMDR-aanhangers zorgen er echter zelf voor dat hun methode niet algemeen wordt geaccepteerd. Ze hebben geen goede kwaliteitscriteria, en ze kijken met oogkleppen alleen maar naar de voordelen van EMDR, zonder de brede wetenschappelijke blik. Zo helpen ze zichzelf naar de ondergang. Da's best, maar het nadeel is, dat ze zo patiënten afhouden van een behandeling die wetenschappelijk goed verantwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wil ik nog aan toevoegen dat bij lange na niet iedere wetenschappelijk bewezen behandel methode tijdens een studie wordt behandeld. Dat is ook de reden dat je na je studie nog zo lang onder begeleiding werkt en cursussen moet blijven volgen. Je leert bij zo'n studie eigenlijk alleen de basis. De rest moet je zelf doen. Zelfs specialisten weten niet alles binnen hun vakgebied. Je hebt zelfs specialismen binnen een specialisme. Je hebt bijvoorbeeld oncologen die gespecialiseerd zijn in 1 of 2 soorten kanker. Microbiologen met een specialisme op 1 groep virussen of zelfs 1 enkele ziekte. Dat is niet voor niks.
Of dacht je dat een reguliere arts bijvoorbeeld tijdens zijn studie de details van het verloop gele koorts krijgt? Hier in ons westen zijn er wel belangrijker dingen die ze moeten weten en je hebt uiteindelijk maar 6 jaar waar sommige studies een levenswerk representeren. Die boeken in het kantoor van je arts staan daar niet voor de sier. Zo ook met therapeuten. Tijdens een opleiding krijg je die informatie en vaardigheden mee die je nodig hebt om jezelf als therapeut te ontwikkelen, de rest moet je zelf doen. Er zijn dan ook redelijk forse verschillen per opleiding en nog meer per land. Veel belangrijker namelijk dan zoveel mogelijk kennis stampen is leren hoe je die kennis en nieuwe kennis moet selecteren, leren en toepassen. Er is ook niemand die beweert dat alle alternatieve geneeskunde varianten slecht zijn of dat het allemaal oplichters zijn. Echter: dat geld wel voor een enorm groot deel. Tot zelfs dat de levens van patiënten in gevaar worden gebracht. Maar men blijft naar die kwakzalvers toe gaan omdat er een grote groep mensen is die geen vertrouwen wil zetten in reguliere artsen die in tegenstelling tot veel van die oplichters werken met methoden die jaren zijn onderzocht en beproeft en jaren hebben geleerd hoe die toe te passen. En dat iemand heeft gestudeerd wil nog bij lange na niet zeggen dat zo iemand daadwerkelijk goed is in zijn/haar vak. Was dat maar zo.... er zijn meer dan genoeg zwaar incompetente academici (ik vraag me van sommige mensen wel eens af hoe ze hun graad ooit gehaald hebben) dus ik ben niet automatisch onder de indruk van het argument dat je onder de alternatievelingen ook afgestudeerde artsen hebt.