Wat zijn goede zelfhulpboeken voor een negatief zelfbeeld?

Het liefst niet te zweverig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Deze lijken mij wel wat:

10 stappen naar succes en geluk! : ontdek wat je werkelijk wilt en neem zelf je toekomst in handen / Carl Van de Velde. Amsterdam : Houtekiet, 2010. ISBN 978-90-8924-131-3
De auteur werkt als coach. Zijn uitgangspunt is dat te veel mensen zich vanuit een negatief zelfbeeld richten op het negatieve in hun leefwereld. Na een korte toelichting van enkele belangrijke begrippen beschrijft hij in tien stappen de weg naar succes en geluk. Enkele daarvan zijn: 'Gebruik al je persoonlijke krachten', 'Word baas over je eigen emoties', 'Zet je dromen om in realiseerbare doelen' en 'Verhoog je persoonlijke marktwaarde'. Elk hoofdstuk begint met concrete ervaringen en bevat kaders met tips en oefeningen waarmee de lezer kan bouwen aan zelfinzicht.

Negatief zelfbeeld / Manja de Neef. Amsterdam : Boom, 2010. ISBN 978-90-8506-964-5
Zelfhulpgids voor het overwinnen van een negatief zelfbeeld. De auteur is gedragstherapeut, psychotherapeut, psycholoog. Een helder, rustig, gestructureerd boek, voorzien van voorbeeldsituaties, onderbouwd met een theoretische basis. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met zelf te maken opdrachten in de vorm van vragenlijsten en zelfonderzoek.
Bronnen:
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die laatste van Manja de Neef kwam ik al vaker tegen op het internet. Heb je hier zelf ook ervaringen mee?
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Ik heb alleen ervaring met het opzoeken van boeken.
Het boek: Ja maar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Van welke auteur en uitgever?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga morgen zoeken in de kast
Amadea
10 jaar geleden
En, hoe heet de schrijver?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://m.bol.com/nl/p/ja-maar-wat-als-alles-lukt/1001004006516407/?Referrer=ADVNLGOO0020083035bn6 Sorry had ook maar een deel van de titel gegeven.
Amadea
10 jaar geleden
Ik heb het maar even voor jou opgezocht, want het schiet anders niet op:
Berthold Gunster schreef voor uitgeverij Bruna in 2005 het boek "Ja, maar wat als alles lukt, tien regels voor een ja-maar-vrij bestaan". Berthold Gunster is grondlegger van de "Ja-maar"-filosofie waarin het begrip 'omdenken' een centrale rol speelt. Hoe maak je van een probleem een mogelijkheid? Kinderen zijn onbevangen en daardoor kampioenen in het omdenken. Een kind laat een kerstbal stukvallen en zegt: 'Kijk papa, het haakje is nog heel.' Nog een voorbeeld: de spoorbomen gaan vlak voor iemands neus omlaag. Het kind (4 jaar) zegt: 'Jippie, net op tijd. Nu staan we vooraan.'
Wat is zelf een goed boek vind voor meer geluk in je leven is het Geluksproject van Gretchen Rubin. Dit gaat over het meer genieten van het leven dat je hebt, waaronder het accepteren van wie je bent. Ik vond het totaal niet zweverig en er zaten gewoon hele goede ideeën in. En leest goed weg.