Omdat het een meestal aangeboren vlek op de huid is, iets dat je 'van je moeder' hebt meegekregen, dus. Zal wel uit de tijd komen dat vaders nog niet verantwoordelijk werden geacht voor het verwekken van een kind.

Maar deze vraag is al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/vraag-dochter-moedervlek-moedervlek-vadervlek.56774

Toegevoegd na 27 seconden:
En het antwoord op de vorige vraag was veeeeel beter ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel de naam moedervlek wellicht suggereert dat de afwijking aangeboren is, is dit meestal niet het geval. De meeste baby's hebben nog geen zichtbare moedervlekken; ze beginnen in de eerste levensjaren te ontstaan.
(Wikipedia)

Wat ook niet altijd klopt, want mijn kleindochter heeft vanaf haar geboorte een vlek ik haar hals. Dus kunnen moedervlekken wel al vanaf de geboorte bestaan.
Hieruit zou afgeleid kunnen worden dat de naam moedervlek verwijst naar het feit dat dergelijke pigmentophopingen meestal reeds vanaf de geboorte te zien zijn.
De naam is ontstaan in de tijd dat men geloofde dat het iets te maken had met het gedrag van de moeder tijdens de zwangerschap.