Hoe moet ik omgaan met de negatieve reacties op mijn boekje?

ik heb een boek geschreven (nou ja boekJE)
die is uitgebracht,
en nu krijg ik ellenlange recensies dat mijn boek verschrikkelijk slecht is,

ik had het alleen geschreven voor mezelf, voor mijn familie om te laten zien dat ik ook wat was... ook wat kon zijn..

maar de recensies zijn niet leuk..
dat ik beter wat anders had kunnen gaan doen.
schrijven vind ik leuk. ik wil het doen. en kom op, als een uitgever het uit wil geven, dan zegt dat toch ook wat?

hoe moet ik hiermee omgaan?

Toegevoegd na 6 dagen:
ik vind het heel moeilijk hier een beste antwoord op te geven,
en daarom wil ik iedereen héél erg bedanken voor de moeite óm antwoord te geven.
de vraag is hier eigenlijk te persoonlijk voor.

dank jullie allen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het in eigen beheer uitgegeven? Dan zegt dat niks over hoe goed de uitgever het vond, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mogelijk zijn er ook mensen die je boek goed vinden, maar dit niet of nog niet hebben laten weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee echte uitgever. niet uit eigen beheer.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik ben wel ontzettend nieuwsgierig welk boek(je) jij geschreven hebt. Ik lees heel erg veel, en erg graag :-) Als ik dan zo'n vraag zie op goeievraag.nl wil ik altijd meer weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een recensie is ook maar een mening. Bij veel boeken films die ik echt leuk vond, lees ik later slechte recensies, Misschien heb ik dan een slechte smaak, maar ik vind het leuk, en vele anderen ook! En dat is toch veel belangrijker.
En als de uitgever het uitgeeft ziet die er vast ook wat in. Juist heel goed dat je een boek uitgegeven hebt! (hoewel ik nu erg nieuwsgierig word)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een echte uitgever, dan mag ik je feliciteren! Er zijn niet veel mensen bij wie dat lukt. Dus iets doe je goed. Als je verder wil met schrijven, haal je uit de kritiek de dingen waar je wat aan hebt, en de rest leg je lekker naast je neer.
Kristal
12 jaar geleden
Precies Stippel, het zegt echt iets als een echte uitgever je boek uitgeeft. En net als RY90, vaak lees ik slechte recensies bij films en boeken die ikzelf prachtig vind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga helaas niet vertellen welk boek het is,
dan hebben jullie mijn volledige naam en aan vreemden je complete naam geven.. hele slechte ervaringen mee. het was vooral héél veel fouten in spelling.
alles heb ik zelf echt té vaak overgelezen, dus dan ga je dingen ook niet meer zien, mijn vader heeft het nog heel veel overgelezen. maar veel woorden krijgen geen 'kringeltjes' bijvoorbeeld: onzettend in plaats van ontzettend. dat soort dingen.
wat ik wel teleurstellend vind is dat de uitgever het ook niet gezien heeft.
daar is hij op aangesproken, en de fouten worden er bij de volgende druk ook wel weer uitgehaald... maar toch.
en omdat ik nog relatief jong ben en het verhaal wat vaag.. maar nou ja idd, het is door een echte uitgever uitgegeven dus het zeg wel wat... bedankt voor jullie lieve reacties en antwoorden! voel me beter :)

Het beste antwoord

Als mensen zulke lange stukken willen schrijven over je boek, ben je blijkbaar interessant genoeg. Mensen die zo slecht reageren op je, wel of geen boek, worden meestal door je geraakt, doordat ze in hun eigen spiegel kijken.
Dus mocht het je raken, probeer er dan eens zo tegenaan te kijken, want zo is het wel.
Bovendien kun je het niet iedereen naar de zin maken. Zoveel mensen zoveel meningen. De uitgever heeft je boek uitgegeven inderdaad zegt dat genoeg. Als die recensies je raken kun je je afvragen waarom dat is, wat je hier dus al doet, of het gewoon langs je neerleggen.
Das niet simpel... soms is wat innerlijk graafwerk nodig.

Succes met je boekje. Zoveel kritiek maakt mensen nieuwsgierig. het komt vaak voor dat een boek daardoor in populariteit stijgt

Toegevoegd na 1 minuut:
slechte kritiek kan dus ook een goede uitwerking hebben en maken dat mensen juist eerder zo'n boek gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
origineel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thank you.

Andere antwoorden (7)

Naast je neer leggen die kritiek. Je zegt ik heb het geschreven voor mijn familie en ook voor jezelf, wat andere er dan van vinden is niet van belang.
Misschien had je toch ergens gehoopt dat iedereen je boek leuk zou vinden, maar helaas dat is dus niet zo.
Maar jij hebt gedaan wat je wilde doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En helaas staan de meeste mensen eerder klaar met kritiek dan dat ze een ander een compliment(je) geven; dat zegt veel over henzelf, maar weinig tot niets over jou en je boek. Als je er zelf een goed gevoel over hebt, is het toch goed? Het moet juist tevreden stellen dat je dit plan ten uitvoer hebt gebracht, dat doen die anderen je echt niet na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, ik voel me hier zo klote over..
super bedankt. lieve woorden doen me goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie aanvulling @tacuma, exact wat ik bedoel.
Wees maar trots op jezelf @athene, de meeste mensen komen zo ver niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel! (L)
Kristal
12 jaar geleden
Ben het helemaal met jullie eens.
Potver Athene! Je hebt je droom uit laten komen! Vraag eens aan zo'n criticus of die het ook zover gebracht heeft ;-) Ik heb respect voor je, en voor je durf dat je het uitgegeven hebt.
En ook zonder dat boek ben je al echt iemand,
alleen als je wat in je mars hebt ga je een boek schrijven, maar eigenlijk is dat boek alleen maar een bewijs dat je het in je hebt.
Je had het dus al voor het boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal, je bent een engel! idd het was mijn droom een boek uit te geven en nee mijn eerste boek is zeker niet de beste,
(de tweede is ook al af... en 2 keer zo lang en zoiezo beter... ga ik eerst heel vaak op spelling controleren, en dan weer opsturen.. wie weet) ik wil je echt met heel mijn hart bedanken voor je lieve reactie! dat doet me echt onuitlegbaar veel goed
Kristal
12 jaar geleden
Athene, ik hoop dat je je tweede en derde en vierde boek ook niet de beste vindt, dan blijf je tenminste schrijven ;-)) En die spelling, daar kan je hulp bij krijgen van de redacteur van de uitgever als het goed is. Geniet ervan dat je het gedaan hebt en doet meis.
Ik weet dat een boek schrijven een enorm proces is en kan niet anders dan respect hebben voor je.
Niks van aantrekken. Je kan het ook als compliment opvatten. Je hebt misschien een boek geschreven dat niet aanslaat bij de massa (het brede publiek). Misschien snappen ze de bedoeling van je boek wel helemaal niet. Toch nemen ze op de één of andere manier de moeite om hele lange recensies te schrijven. Misschien vinden ze het verhaal niet leuk, en zijn ze het niet eens met de inhoud, maar dat zegt dan niks over jouw manier van schrijven.
En hebben ze het wel over jouw manier van schrijven, dan snappen ze jouw manier van schrijven waarschijnlijk niet;-)
En je hebt gelijk: Als een uitgever dat wil uitgeven, dan zegt dat wel wat inderdaad. En hoe je hier mee om moet gaan? Het proberen naast je neer te leggen. Een boek schrijven dat iedereen goed vindt, kan gewoon niet. En soms zeggen ze wel: Beter een slechte recensie, dan helemaal geen recensie. Op onderstaande link vindt je wat tips hoe om te gaan met negatieve recensies van je boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!!
Kristal
12 jaar geleden
Juist! +1
Weet je vaagsteller, kritiek is voor niemand leuk, sterker nog, iedereen zou het liefst voor alles alleen maar lof krijgen voor hetgeen ze gepresteerd hebben, zeker omdat ze hun best gedaan hebben zoals jij.
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat er geen enkele schrijver bestaat die alleen maar complimenten krijgen, alleen de ervaring leert je je tegen kritiek te weren, er iets mee te doen. In feite is het gewoon eerlijk, als deze zelfde mensen je zouden zeggen dat het perfect was terwijl ze ervan gruwelen of het afschuwelijk zouden vinden zou jij in de maling genomen worden en er niets van kunnen leren.

Ik begrijp dat het je eerste boek is, dan zou je dit commentaar kunnen gebruiken voor een eventueel volgend boek. Geen enkele schrijver krijgt iedereen zover zijn/haar boek mooi te vinden of perfect te vinden, net als schilders, net als koks, mensen hebben hun eigen smaak en ook een kok kan nog zo goed koken maar blijft toch mensen hebben die zijn/haar maaltijden vreselijk vies vinden. Dat is met boeken ook zo, als je van schrijven je beroep wilt maken zul je ermee moeten leren leven dat jouw fantasie en schrijfwijze niet bij iedereen in de smaak valt, dat jouw eraringen in het leven nu eenmaal niet voor iedereen interessant gevonden wordt. Jijzelf vind ook vast niet elk boek mooi en zult misschien boeken van Annie MG Schmidt ook niet mooi of leuk vinden, maar die mensen begrijpen het en kunnen ermee leven.

Doe er wel iets mee, doe er een opleiding voor of cursussen (kan je hoogstwaarschijnlijk op internet kijken), en je leert de kneepjes van het vak te kennen. Het zal niet zorgen dat iedereen fan van je boek wordt en dat iedereen het koopt, maar commentaar op de manier hoe jij je boek hebt ingedeeld bijvoorbeeld zal veel meer complimenten geven dan commentaar, maar nogmaals....de ervaring zal het je leren.

Succes met je boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb es een boek gelezen, met de naam "zo wordt je miljonair". en daaruit bleek dat succesvolle mensen zich helemaal niets aantrekken van slechte kritiek. ze bedanken de criticus en nemen eruit wat ze voor zichzelf kunnen gebruiken.
Grote mannen zoals de schilders Dali en Picasso zijn ook niet altijd door iedereen op handen gedragen. Maar ze geloofden in wat ze deden en behaalden succes.
Inderdaad zegt het heel veel als een uitgever iets wil uitgeven. Maar de weg naar succes is niet altijd met rozen bezaaid. Soms hangt het samen met goede relaties als iemand ook goede recensies krijgt of zelfs of hij de top bereikt.
En eens je naam en faam hebt wordt het iets makkelijker, al zal je altijd tegenwind blijven krijgen.
Toch heb ik al van hele bekende schrijvers werken gelezen waarvan ik dacht "bwaaark", maar werd het als heiligschennis beschouwd als ik hier openlijk voor uitkwam. Een journalist zal zich ervoor hoeden om iemand af te kraken die helemaal in is, hij riskeert dan immers dat lezers afhaken en dat wordt hem allicht niet in dank afgenomen door degene voor wie hij schrijft.
Blijf vooral schrijven, volg je passie. Zorg voor een goede promotor die je kan helpen je werk uit te dragen op de juiste plaats. Er is vast een publiek die jouw unieke stijl kan waarderen. Blijf ook zoeken naar meer en meer perfectie, blijf groeien. Dé perfectie bereik je natuurlijk nooit, maar door ernaar te streven word je kwalitatief zeker sterker. En vooral : blijf er plezier in hebben. Dat is het allerallerbelangrijkste!!!
liveisgreat
12 jaar geleden
Je schreef dat boek voor jezelf en voor je familie. En je vond zelfs een uitgever die het uitgaf. De uitgever vond het dus goed genoeg. Jijzelf vond het natuurlijk ook goed genoeg; anders had je het niet naar een uitgever gestuurd. Maar wat vond je familie er nou van? In deze telt alleen hún oordeel. Waren zij degenen die het boek slecht vonden? Trek je er niets van aan. Jij vind schrijven leuk en daar gaat het om. Zeg tegen de criticasters "Bedankt voor je kritiek. Daar heb ik iets aan voor mijn volgende boek. Het is wel jammer dat je dit niet goed vond maar smaken verschillen nu eenmaal". Leg het verder naast je neer en ga door. Je eerste boek hoeft niet meteen briljant te zijn geweest maar al doende leer je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Ik ben ook benieuwd: wat vond je familie ervan?
Bij dit soort zaken denk ik altijd: wie is de norm.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Kan je iets met de mening van de ander dan is dat meegenomen maar zorg hierbij dat jij je eigen product blijft en niet van een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, je zult binnenkort nog niet opgenomen worden door de elitaire grachtengordelschrijvers die je moet hebben gelezen.
Hoe denk je echter dat het hen vergaan is, de ene dag word je verguisd de andere dag ervaar je zoveel veren dat je er een rectumruptuur aan over zou kunnen overhouden omdat je "hot" bent.

Blijkbaar wek je tenminste ergernis op.
mensen vinden het dus de moeite waard OM die ergernis te uiten, je hebt dus een gevoelige snaar geraakt.
Ook de recensies kunnen door jaloezie ingegeven zijn.
Blijf vooral schrijven en kweek een dikkere huid.
Dat zal ze leren!!