Kun je enkel liefhebben of haten, als het iets weerspiegelt dat je lief hebt of haat in jezelf?

In de psychologie maar ook in andere kennisvelden beweert men vaak dat, als je je aan iemand ergert, dit betekent dat je je eigen eigenschap in die ander ziet en je ergert omdat je deze eigenschap niet aanvaardt. Laatst volgde ik nog een cursus waarin de lesgever zei dat je, als je op iemand boos bent, eigenlijk boos bent op jezelf. dat betekent : stel dat je je boos maakt omdat je partner een racist is, dan betekent dat (volgens die lesgever) dat jij eigenlijk ook een racist bent maar dat voor jezelf net wil toegeven.
Ik ben in wezen zeker pro deze stelling, maar merk dat ik me soms ook erger aan het tegengestelde van mezelf. Cfr. mijn vroegere vraag waarom ik me aan trage mensen erger : ik ben nooit of te nimmer traag. Met niks.
Mijn vriend is bv. superzuinig terwijl ik een beetje een gat in mijn hand heb. Ik erger me dan aan zijn zuinigheid, terwijl hij zegt dat ik teveel geld opdoe aan onbenulligheden. Ook kan ik bv. waarderen dat iemand iets kan wat ik niet kan. Of ik kan ook jaloers zijn omdat iemand iets kan wat ik niet kan. Het is niet eenduidig.
Hoe zit dat nu juist? Wat heeft het nu juist te maken met jezelf als je dingen in een ander vervelend vind of juist super?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa... Zoek er maar niet naar want dan word je knettergek. Geniet van de dingen die je kan waarderen, en geniet van je sterke zelfbewustzijn, je bent eerlijk. Dat is een goeie eigenschap. Ik denk, nu ik dit schrijf dat dát misschien wel het hele idee is.

Het beste antwoord

er zal best iets van waarheid in zitten, mensen projecteren hun eigen frustraties liever op een ander dan dat ze er zelf mee omgaan maar het voorbeeld dat je noemt gaat wel erg ver.
Je weet toch zelf écht wel of je racist of anderzins bevooroordeeld bent tov anderen? Misschien dat je zoiets niet snel zal toegeven maar als je heel eerlijk bent kan je het voor jezelf best toegeven.

Het wordt anders als je je in een omgeving bevind waar bepaalde denkbeelden heersen waaraan je moet voldoen. Stel je woont in een streng gelovige gemeenschap, daar ben je geboren en getogen, als je homo bent kom je in de hel. Op dat moment zal het moeilijker zijn om voor jezelf te accepteren dat je homoseksueel bent, om eigen gevoelens beter te kunnen onderdrukken worden mensen dan vaak juist overdreven anti.

Pornovideotheken draaiden niet voor niets het best in de biblebelt

Maar ik denk dat als je boos maakt over een eigenschap van een ander dat niet persé met je eigen onacceptabele eigenschap te maken heeft. Misschien in eerste instantie maar als je eerlijk en kritisch kunt zijn over jezelf en tegen jezelf dan weet je snel genoeg of het een gevalletje projectie is of niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige dingen qua gedrag van een ander die je ergeren kunnen iets zeggen over je eigen gedrag/visie op t leven maar je kunt ook gewoon boos zijn op een ander.

Niet overal wat achter zoeken. Dan analyseer je je helemaal gek weet je helemaal niet meer wie je bent. Even stil staan bij iets kan nooit kwaad maar ga niet overal wat achter zoeken en geniet vooral van de mooie kleine dingen van t leven.

Makkelijker gezegd dan gedaan vaak!