Hoe wordt er in je lichaam bepaald of je homo, hetero of bi bent?

Waar in je lichaam wordt het bepaald etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In je hersenen, en dat gebeurt al heel vroeg tijdens de zwangerschap.

Alle embryo's beginnen hun leven als vrouwtje.
Na verloop van tijd wordt er door invloed van de geslachtschromosomen (XX bij een meisje, maar XY bij een jongetje) testosteron angemaakt, waardoor de foetus zich lichamelijk gaat ontwikkelen tot een mannetje. En die ontwikkeling betreft niet alleen de lichamelijke kenmerken, maar ook de structuur in de hersenen. En tijdens die ontwikkeling kan heel veel misgaan. Zo veel, dat er tussen de twee uitersten heterosexuele man en heterosexuele vrouw een heel scala aan geslachten en sexualiteiten bestaat - al zijn echte bisexuele hermafrodieten erg zeldzaam. Homosexualiteit echter komt heel erg veel voor, tussen de 10 en 14 % van de totale bevolking. Meer naarmate de gemiddelde gezinsgrootte meer jongens bevat.

Nu las of hoorde ik onlangs een theorie /onderzoek dat het vrouwelijk lichaam zich op de een of andere manier probeert te verweren tegen al die testosteron, en er minder gevoelig voor wordt. Daarmee wordt de kans op homosexualiteit bij mannen (!!) groter naarmate hij meer oudere broers heeft. Elke eerdere zwangerschap van een jongetje, verhoogt voor een jongen de kans op homosexualiteit, en in een gezin met pakweg 7 jongens kun je er eigenlijk bijna vergif op innemen dat er een paar 'van de verkeerde kant' zijn.

Mannelijke homosexualiteit komt dan ook veel meer voor dan vrouwelijke. Bij vrouwen - die ook vaker in aanleg bisexuele gevoelens hebben - speelt vaak ook een psychosociale component mee, met name bij vrouwen die op beduidend latere leeftijd 'uit de kast' komen.

Maar in vrijwel alle gevallen is de homosexualiteit, de aantrekking door het andere geslacht, reeds ver voor de geboorte in de baarmoeder bepaald. Culturele invloeden kunnen hooguit de mogelijkheid er voor uit te komen vergemakkelijken of vermoeilijken, maar verergeren of voorkomen kunnen ze het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In je hersenen, zoals heel veel bepaald wordt wat je bent.
Overigens schijnt er echt een verschil te zitten tussen hetero en homo hersenen, maar dat onderzoek is (was?) te omstreden om over te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had laatst gelezen door tekort aan zuurstof in de baarmoeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de hersenen.

Studies naar mogelijk lichamelijke oorzaken van hetero- en homoseksualiteit zijn niet onomstreden. In Nederland concludeerde hersendeskundige Swaab eind jaren tachtig dat hersenen van homoseksuelen dezelfde verschillen vertoonden en dat hun seksuele voorkeur een biologische oorzaak zou kunnen hebben. Swaabs uitspraken veroorzaakten beroering in de homowereld en leidden tot vragen in de Tweede Kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zeker een genetische component aan verbonden, want studies hebben uitgewezen dat lesbisch zijn voor een deel erfelijk is. Mannelijke homoseksualiteit blijkbaar veel minder.