Waarom worden de medicijnen hier neergelegd? Zie uitleg

Bij een Kruidvat hier in het prachtige Tilburg, liggen de medicijnen niet meer achter de toonbank waar je ze pas krijgt als je er om vraagt, maar achter in de winkel. Je kan daar zoveel medicijnen pakken als je zelf wil, en er is niemand die uitkijkt hoeveel medicijnen iedereen pakt. Waarom wordt dit gedaan? Dit is toch erg gevaarlijk? Een verslaafde kan gewoon medicijnen stelen... Ik snap het niet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je bij de kassa komt, zal de medewerkster je vragen of je bekend bent met de medicijnen en of je er eventueel vragen over hebt.
Stelen is sowieso niet de bedoeling, ook zal dan het alarm afgaan als je de winkel uitloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat er open en bloot voor het grijpen ligt, zijn in de regel huis tuin- en keukenmedicijnen die je zonder recept kunt verkrijgen, en middelen waaraan je verslaafd kunt raken zijn daar eigenlijk niet bij.

Het overgrote deel is kwakzalf, en de echte medicijnen beperken zich vaak tot pijnstillers, wormkuren, hoestdranken, antischimmelmiddelen, aambeienzalf, luizendoders, diarreeremmers en dergelijke. Daar zijn bij mijn beste weten eigenlijk nooit mensen verslaafd aan, en zowel,dan geldt natuurlijk het argument van mijn voorgangster. Stelen is soweiso niet de bedoeling, en wie genoeg paracetamol bij elkaar wil sprokkelen om zelfmoord mee te kunnen plegen, kan natuurlijk eventueel ook in drie of vier winkels op een rij terecht, want het wordt niet geregistreerd ofzo.

Er is dus geen enkele reden dergelijke middeltjes nog langer achte de kassa te verbergen ; die ruimte is hard nodig voor waardevollere en (dus) beduidend meer gestolen artikelen. Parfums staan al tijden niet meer los in het schap, bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of ligt er bij jullie morfine en benzodiazepam enzo in het schap ? Dan zal het er wel druk worden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet alleen bij Kruidvat in Tilburg zo,
maar bij alle Kruidvats, hier ook.

De medicijnen die vrij verkocht mogen worden,
zijn ook vrij te koop. Dat lijkt mij logisch.

Ja, je kan zoveel pakken als je wilt.
Een poosje geleden mocht je per persoon niet meer dan 50 paracetamols kopen. Dat bleek onzin, want dan ging je gewoon terug voor nog een doosje.

Ik bedoel: het maakt toch niet uit, of je er om moet vragen achter een toonbank of dat je het zelf kan pakken?

Je kan toch ook je shampoo enzo zelf pakken?
Daar gaat men toch ook niet uit van stelen?

Nogmaals, het gaat om medicijnen die wij in Nederland vrij hebben voor de verkoop.
Echt gevaarlijke dingen, daar moet je nog altijd een recept voor hebben.
Daar kan je het niet mee eens zijn, maar dat heeft
hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er om wat zijn medicijnen. Waar om moeten de paracetamolletjes je worden aangereikt als je ze los in de supermarkt kan kopen zo uit het schap. Ik was 10 jaar geleden in Engeland en daar stonden de paracetamol tabletten al lang in de winkel en zelfs in potjes van 100 tabletten en hier mag de verpakking niet groter zijn dan 50. Maar wat veel erger was de prijs in Engeland betaalde ik voor 100 tabletten van 500mg. net zoveel als hier voor 20 tabletten van 500mg. gewoon schandalig. De meeste medicijnen die je zo in de winkel kan kopen is geen zware medicatie en als die overal te koop is ook al zou je er om moeten vragen dan kan je ook grote hoeveel heden van krijgen door naar een aantal winkels te gaan. Dus als het ter voorkoming van verslaving zou moeten zijn helpt het verkopen achter de toonbank ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar jaar geleden (ik meen 2007) zijn de regels voor verkoop van medicijnen zonder recept veranderd. Voor die tijd moesten medicijnen inderdaad achter de toonbank liggen en waren er veel striktere regels voor wie wel of niet mocht verkopen.

Die regels zijn versoepeld, waardoor medicijnen bijvoorbeeld ook bij de supermarkt verkocht mogen worden, en niet voor ieder middel een gediplomeerd drogist aanwezig hoeft te zijn.

Drogisterijen hebben daarop gereageerd door ook (een deel van de) medicijnen voor het grijpen neer te leggen. Dit ongetwijfeld ook vanuit het oogpunt van concurrentie: mensen kopen bijvoorbeeld hun middel tegen diarree liever onopvallend dan door er hardop naar te moeten vragen, nog afgezien van het gemak van je doosje paracetamol op te pikken samen met de witlof en het pondje halfom gehakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een drogist liggen alleen medicijnen welke daar mogen liggen. Waar men dus aan kan komen zonder recept van de dokter.
Theoretisch zou het dus geen kwaad mogen doen.

Dat ze niet meer achter de toonbank liggen, is om de tijd van de medewerkers te verminderen zodat zij meer tijd hebben voor klanten die betalen/afrekenen.
Eerst kan je zelf kijken, eventueel wijzen ze je de plek aan en kan je zelf even de bijsluiter doorlezen.

Een balie medewerker is geen arts, dus die kan niet bepalen of die medicijnen door die persoon goed zijn of niet. Maar gevaarlijke medicijnen liggen daar niet.

En, stelen, tja dat kan in elke winkel. Als een verslaafde pijnstillers wil, dan koopt hij die toch gewoon. Anders kan hij door de politie worden opgepakt. Dat is een heel ander probleem: winkeldiefstallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet wel altijd gediplomeerd personeel aanwezig zijn bij bv. kruidvat.bij de kassa zijn ze verplicht je te vragen of je advies wil over de medicijnen die je koopt en dan moet de gediplomeerde komen om je dat te geven. De medicijnen die soms in een supermarkt of benzinestation liggen ( een veel kleiner assortiment) mogen vrij verkocht worden zonder gediplomeerd personeel. dat zijn alleen paracetamol, rennie en zwangerschapstesten en wat andere, vrij simpele medicijnen met weinig bijwerkingen of contra-indicaties. Waar ze nog wel achter de balie liggen is gewoon extra service en toch ook idd controle over hoeveelheden die worden verkocht, maar niet meer verplicht