Waarom moet je water drinken na een massage?

Ze zeggen altijd dat je goed water moet drinken, om de afvalstoffen kwijt te raken, na een massage.
Maar waarom? Komen die afvalstoffen juist los of vrij als je uitgebreid gemasseerd wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Vanuit de alternatieve leer, kan je lichaam veel emotionele en fysieke problemen vasthouden. Allemaal rotzooi.
Met massages die ook helend werken (zoals shiatsumassage) worden deze problemen losgekneedt en zal er veel afval(stoffen) vrijkomen. Water helpt het lichaam om die afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Omdat het een drager is welke je urineblaas stimuleert.

Het lichaam kent een aantal methoden om afval uit je lichaam te krijgen: zweten, zweren (open wonden), ontlasting, urine, puistjes, energetisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wellicht dat je gaat zweten en zo de afvalstoffen je lichaam verlaten, aan iets anders kan ik niet denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan stoomt alles goed door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me vooral een beetje een onzinverhaal uit de lulkoektrommel. Ik heb een serieuze fysiotherapeut of sportmasseur -die je toch behoorlijk onder handen kunnen nemen- namelijk nog NOOIT horen zeggen dat je daarna veel water moet drinken ' om afvalstoffen kwijt te raken'. Om afvalstoffen kwijt te raken kun je wel veel water drinken zodat je vaak moet plassen, maar met masseren of de effecten van een massage heeft dat niets te maken.

Er is overigens wel veel aan allerleu(pseudo)verklaringen te vinden in de alternatieve hoek, maar nogmaals, van serieuze fysiotherapeuten hoor je het NOOIT.

In de link een discussie zoals we die hier dan tenminste niet meer hoeven te voeren.

Maar puntje bij paaltje maakt het natuurlijk niet uit ; veel water drinken is eigenlijk altijd goed, en schaadt zeker niet. Dus ga gerust je gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten massages. Die van de fysiotherapeut zijn niet zodanig dat je daarna water moet drinken.

Er zijn massages bij spa-instituten, waarbij afvalstoffen uit spieren vrijkomen. Je zou daarna licht misselijk kunnen zijn of hoofdpijn kunnen krijgen.
Drink je water dan help je om deze afvalstoffen af te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ver ik weet is daar geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Als dat zo is, is het dus niet zeker of je wel/niet meer water moet drinken na een massage.
Drink gewoon als je dorst hebt en een droog gevoel in je mond krijgt?