Wat zijn dit voor bultjes?

Ik ben op dinsdag anderhalf uur in het bos geweest en ineens zaten op mijn enkel wat rare beestjes; ze waren klein en lichtbruin. Ik dacht gatver! en toen heb ik ze er snel afgeveegd met mijn hand. (dat lukte) maar toen begon het ineens heel erg te prikken, en nu zijn er bultjes gekomen, en als ik er overheen ga, doet het een beetje pijn..... weet iemand wat voor beestjes het waren, en/of ze gevaarlijk zijn??

Toegevoegd na 31 minuten:
oeps ik bedoel woensdag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk waren het kleine mierjes, wanneer ze je bijten laten ze gif achter dat inderdaad van zulke, kleine rode bultjes veroorzaakt.
De beet van een mier is een beetje irritant, maar niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noteer de datum voor het geval er een tekenbeet tussen zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn mieren lichtbruin dan??
volgens mij zijn ze zwart haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende kleuren mieren.
Maar hou het toch in de gaten anders zit u later met de ziekte van Lyme mocht er toch een teek tussen hebben gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook lichtbruine mieren, meer dan genoeg. Als je dat niet wist waren het hoogstwaarschijnlijk dus mieren maar had je dat niet door omdat je onder de veronderstelling was dat ze zwart moesten zijn :) @Sxiopo, een teek bijt zich vast in de huid en moet daar al een x aantal uren in hebben gezeten voordat je uberhaupt
besmet kunt raken met lyme. Het is goed om voorzichtig te zijn, maar we kunnen ook paranoide worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook kleine teekjes en volgens de overheid is 30% van de teken besmet.
En emsol1999 heeft u wel eens RODE bosmieren gezien?
Dit is hoogstwaarschijnlijk een teek.
Ik raad je aan dit zo snel als mogelijk door een huisarts te laten controleren.
Als het inderdaad zo is kan je er in de toekomst best nog last mee houden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een teek die zoveel bultjes achterlaat? Nee. Ook duurt het even voordat een teek zich vastbijt, en zoekt hij naar een geschiktere plek (een met meer haar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook niet dat dit van een teken is, die beten zijn veel groter. Kijk maar eens op afbeeldingen op google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een teek kan zich op iedere plek van je lichaam vastbijten, ook is de beet van een teek niet groter dan die op de afbeelding. Een teek bijt zich echter vast en moet al een een x aantal uren in je huid te hebben gezeten voordat je uberhaupt besmet kunt raken met Lyme.
Geen zorgen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bult van een teek is groter. Deze zien er meer uit als... puistjes :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken zijn voor zover ik weet niet lichtbruin,maar eerder zwart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken worden donker als je ze laat zitten doordat ze dan voller met bloed gezogen zijn. De kleintjes die er net op zitten kan je er gemakkelijk vanaf vegen en zijn vaak heel licht van kleur. Ze worden donkerder door het bloed wat er in het lichaampje komt.
meschien is het van een brandnetel waardoor je een beetje geïrriteerde plekjes krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen teek hoor, die kan je er niet zomaar afvegen... Ik zou het even een dagje afwachten en als het dan nog jeukt en pijn doet naar de huisarts gaan. Ik kan zo niet zeggen welke dieren het waren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kunnen jonge teekjes geweest zijn, nimfen heten ze.
Er zijn veel verschillende soorten teken en ze zijn er ook in bruin. Zelf ben ik al eens door verschillende nimfen tegelijk gestoken op mijn arm. Tekenbeten kunnen overal op het lichaam voorkomen. Het is dus lang niet altijd zo dat ze een stuk lopen voordat ze een geschikter plekje vinden. Het is al een aantal dagen geleden en je hebt ze er af kunnen halen.
Tekenbeten zijn vaak pijnloos waardoor je ze niet opmerkt. Vaak ontstaat op de plaats van de tekenbeet en kort erna een rood vlekje, zoals bij de meeste insectenbeten. Het vlekje wordt meestal niet groter dan een centimeter of twee en verdwijnt binnen twee weken.
Sommige teken zijn besmet met bacteriën. Ze kunnen dan ziekten overdragen, zoals de ziekte van Lyme. Als de teek korter dan 24 uur op de huid is, is de kans dat je besmet wordt klein.

Toegevoegd na 18 minuten:
Een aantal beestjes die voorkomen in Nederland en kunnen steken of bijten en de klachten die je er van kunt krijgen;
Muggen
Jeuk, muggenbulten

Knijsjes
Kleine jeukende papels

Steekvliegen
Grote pijnlijke zellingen

Mensenvlo
Jeuk, beetpapeltje

Kattevlo
Jeuk, beetpapeltje

Hondenvlo
Jeuk, beetpapeltje

Teek
Jeuk, beetpapeltje, erythema migrans,soms lyme

Luizen
Jeuk, irritatie

Schaamluis
Jeuk, irritatie

Bedwants
Jeuk. irritatie

Schurftmijt
Jeuk , irritatie, ontsteking

Vachtmijt
Jeuk, irritatie

Oogstmijt
Jeuk, irritatie

Vogelmijt
Jeukende erythemateuze eruptie

Harige rups / Processierups
Dermatitis, contacturticaria

Kwallen
Pijn, brandend gevoel, jeuk roodheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zouden best kleine teekjes zijn geweest die zich net op de huid hebben geprobeerd zich vast te zetten. Ze dringen net door je huid om het bloed op te kunnen zuigen en als je ze eraf haalt kan het even een klein rood bultje van een soort ontstekingsreactie geven. Gewoon in de gaten houden en gaan ze groter worden of erger worden dan even naar laten kijken. Komt er een grote rode kring na een tijdje na de beet dan zeker even naar de HA omdat je dan getest moet worden op de ziekte van lyme.