Als je een wond in je mond hebt moet je dan voorzichtig zijn met wat je eet qua infecties enz?

als je bijvoorbeeld een wond(je) op je hand of arm ofzo hebt die nog open is zit hier ook een pleister op voor vuil enz, in je mond kan dat natuurlijk niet maar moet je dan niet beetje opletten met hygiene enz wil je geen ontstekingen krijgen, mijn wondje in me mond is namelijk nog helemaal open en heb er eigenlijk niet bij stilgestaan..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.9K

Het beste antwoord

Nee, als je een wondje op je hand hebt is het ook beter om dat niet af te dekken met een pleister. Gewoon aan de lucht laten genezen is het beste.

Met een wondje in de mond kan dat natuurlijk niet.
Maar je hoeft er niets bijzonders voor te doen of te laten.
Jouw lichaam - als het verder gezond is - is prima in staat de juiste afweerstoffen op de juiste plek te krijgen.

Je mond geneest erg snel in verhouding met andere plekjes en versnellen kun je het volgens mij niet.
Veel water drinken, tanden goed poetsen, goed eten en slapen.

Je kunt wel mondspoelen met chloorhexidine (te koop bij apotheek, geloof dat handelsnaam cordosyl is) of met Bocasan of met Superol.
Allemaal ontsmettend, je kunt ook met zout water gorgelen als je dat verdraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1: pyralvex kan je gebruiken tegen wondjes en/of aften
2: eet tijdelijk zo min mogelijk suiker..
3: poets goed, en gebruik mondwater
4: drink veel bier.. dat desinfecteert
5: eet gezond.. vooral groeten!
6: geef het even de tijd.. (+/- 4 dagen)

Toegevoegd na 12 minuten:
nog even dit.. als het erg prikt of zeer doet.. het klinkt raar, maar ga dat wondje flink uitzuigen tot je bloed proef..
beetje bijten erop help ook.. dan heb je daarna niet meer zoveel last/pijn van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. niet echt
In het algemeen is je lichaam heel goed in staat zichzelf te verdedigen. Een beetje vuil in een wondjw leidt niet meteen tot infecties. Daarbij komt dat je speeksel ook nog eens uitstekend in staat is bacterien tegen te gaan. Gewoon lekker eten wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je speeksel werkt ook een beetje desinfecterend.
Waarschijnlijk is het vooral lastig, dat wondje, of pijnlijk als je eet, maar geen echt risico.
Bij diepe wonden (zoals bijvoorbeeld na het trekken van een kies) kun je eventueel een ontsmettend mondwater gebruiken (want in zo'n holte kunnen wel voedselresten achterblijven), maar over ondiepe/kleine wondjes zou ik me geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kleine wondjes hoef je niet echt voorzichtig te zijn, als je na iedere maaltijd je mond maar goed uitspoelt zodat er geen etensresten achterblijven.

Bij grotere wonden zou ik wel oppassen dat je geen dingen eet die extra plakkerig zijn, die blijven namelijk achter in een grote wond, wat later kan gaan ontsteken.

Spoel natuurlijk ook bij grote wonden je mond uit.