Heeft iedere zorgverzekeraar een natura of restitutie verzekering?

restitutie, natura zorgverzekering, wat is het verschil en/of het beste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een belangrijk verschil tussen een naturapolis en restitutiepolis is dat je met een restitutiepolis zelf de arts en andere zorgverleners mag kiezen. Bij een naturapolis kun je meestal alleen kiezen voor een arts of behandelaar waarmee je zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten.

Sommige verzekeraars (zoals Zekur.nl) bieden alleen een naturapolis. Bij andere (zoals ONVZ) kun je uitsluitend een restitutieverzekering afsluiten. Andere verzekeraars bieden een mixpolis, waarbij je zelf kunt kiezen wat je neemt.

Een restitutiepolis, waarbij je dus zelf kunt kiezen naar welke zorgverlener je toegaat, is vaak iets duurder dan een naturapolis. Bij zo'n naturapolis heeft de verzekeraar korting bedongen bij een beperkt aantal ziekenhuizen en andere zorgverleners.

Vanaf volgend jaar bestaat de basisverzekering alleen nog in de natura variant. Dit betekent dat je zorgkosten alleen vergoed krijgt als je zorgverzekeraar een contract heeft met je zorgaanbieder (ziekenhuis, fysiotherapeut etc.).

Wat de kwaliteit betreft maakt het niets uit welke soort verzekering je kiest. Verzekeraars sluiten natuurlijk geen contracten af met zorgverleners die niet de gewenste kwaliteit leveren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je een naturapolis hebt en je gaat naar een zorgverlener waarmee de verzekeraar geen contract heeft afgesloten, dan moet je doorgaans een deel van de behandelkosten zelf betalen.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij veel verzekeraars zijn nog beide types mogelijk; wel willen steeds meer verzekeraars van de restitutiepolis af.