Wat kun je doen tegen niet kunnen slapen?

Ik kan een paar keer per week gewoon niet inslapen. Uiteindelijk slaap ik dan pas om 2 of 3 uur 's nachts in. Wat kan ik doen dat het minder wordt of zelfs niet...?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet tobben over dat wakker liggen. Gewoon lekker een boek pakken, een heet bad met een lekker glaasje, filmpje kijken, puzzeltje oplossen, foto's kijken (geen droevige herinneringen..) muziekje draaien. Bedenk: Ooit breekt de tijd aan dat je alleen nog maar ' slaapt'. Geniet daarom met volle teugen van elke seconde dat je wakker mag zijn. Vanuit dat perspectief is het eigenlijk maar gek dat alleen slaappillen voorgeschreven worden.. Geef mij maar liever waakpillen! Precies zo gedoseerd dat ik nog lekker functioneer de volgende dag.

- Minder koffie drinken - Sporten - Sex voor het slapen gaan wil nog wel eens werken - In je hoofd een liedje zingen als je in bed ligt - Op dezelfde tijden naar bed en opstaan/regelmaat in je leven inbrengen - ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan (Google kan je hierbij helpen) - Bob Ross kijken/luisteren voor het slapen gaan - Je verdiepen in Quantum Mechanica; lees er boeken over. Niet dat het je helpt slapen maar óf het verveelt je en je kunt je ogen niet open houden, óf je leert iets heel interessants bij als je toch al niet kon slapen - Ga iets doen als je niet kunt slapen; blijf niet liggen. Ga tv kijken, mail checken, een boek lezen, etc., totdat je merkt dat je slaperig wordt. Toegevoegd na 28 seconden: - Ohja, niet te kort voor het slapen gaan eten!

Even lezen in bed is de tweede inslapersstimulans, na sex. Als niets helpt: ga aan leuke dingen denken. En erger je niet aan het niet-slapen. Want je slaapt niet, maar rust toch. Zet de vervelende dingen van je af. Zeg: daar ga ik volgende week maandag om 9.00 uur aan werken. En wees er zeker van: uiteindelijk slaap je wel. Maar denk niet dat je moet uitslapen, gewoon op tijd opstaan. Iedereen slaapt wel eens minder. En begin nooooooit aan slaaptabletten.

De slaapkamer moet zo donker mogelijk zijn! Zorg ook voor verse lucht in de slaapkamer, dus raampje open. Leg een pen met kladblok naast je bed. Indien je tijdens het wakker liggen nog iets bedenkt dat je nog moet doen, schrijf je het op. Dan hoef je er niet direct je bed voor uit. Flesje water naast je bed. Als je dorst hebt, hoef je er aldus niet uit. Neem zo`n tikkende rinkelwekker. Dat getik is behoorlijk slaapverwekkend. Neem een woord in gedachten en bedenk hoeveel andere woorden je van die letters zou kunnen maken... Toegevoegd na 4 minuten: Drink liever geen energydranken. Daarvan kan je biologische klok behoorlijk van slag raken. Ook geen bier voor het slapen, want daar krijg je juist energie van.

Hier hetzelfde probleem. Soms helpt een vast ritme aanhouden: opstaan en naar bed op vaste tijden, hoe moe of niet-slaperig ik ook ben. Als ik nog geen slaap heb, ga ik lezen (niet te spannend, anders kijk ik ineens op uit het boek omdat ik buiten vogels hoor fluiten...). Licht uit en blijven liggen leidt bij mij dan alleen tot malen, zelfs als ik me bijv. voorstel dat ik op een duintop zit, wind in m'n haren, kijken naar de zee. Na een tijdje volhouden val ik dan toch eerder in slaap. Een vast ritueel kan daarbij ook helpen: elke avond bij het slapengaan alles hetzelfde doen, wat jij prettig vindt: lekker warm douchen bijvoorbeeld. (En ja, seks kan helpen, maar juist bij moeilijke slapers wil avondseks weleens leiden tot heel wakker worden, waar ochtendseks leidt tot enorm slaperig worden ;-)) Als ik het me kan veroorloven, dan volg ik gewoon het ritme van m'n lijf: pas naar bed gaan als ik slaap heb. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik - als ik wekkerloos kan leven ;-) - een soort 26-uursritme heb: in het begin ga ik om 11 uur slapen, dat schuift steeds op naar gaan slapen om 5 uur 's ochtends, en dan ineens slaat de moeheid toe en lig ik een keer om half negen 's avonds in bed 9en de volgende dag weer om 11 uur, enz). Wat in elk geval bij mij niet werkt, is in bed gaan liggen proberen te slapen. Dan ben je veel te bezig, veel te actief in je hoofd, van de ene gedachte naar de ander, dit nog doen, morgen dat niet vergeten, oh ja, zus-en-zo... Dan ga ik er dus uit, of ik ga lezen.

Een bekende van mij, dirigent, kon de nacht voor de nachtmis nooit slapen. Van de zenuwen. Toch zat hij er niet mee, zijn moeder zei altijd: "Niet geslapen, toch gerust." Vertrouw erop dat je toch wel uitrust, alleen dat al brengt je hartslag omlaag en zorgt ervoor dat je meer ontspant.

Probeer in de eerste plaats niet jezelf te dwingen om te slapen. Dat werkt niet. Gebruik je bed om te slapen, niet om te gaan liggen piekeren of woelen. Ga dan liever iets anders doen, zoals een achterstallige krant lezen, een niet al te spannende film kijken of wat bladeren op GV. Kijk eens of je de inventaris op je nachtkastje niet wat moet veranderen. Een pontificaal uitzicht op wegtikkende minuten op je wekker of foto's van al dan niet overleden familieleden is misschien juist een stimulans om wakker te blijven, evenals felle kleuren en drukke posters of andere voorstellingen of gordijnen. Een slaapkamer is om te slapen en natuurlijk kun je je bed ook uitstekend gebruiken om te vrijen maar dat mag best omdat het een prima slaapmiddel is, zoals al gesuggereerd is.

Probeer het eens met kruiden, bijvoorbeeld valeriaan. Je kan de thee drinken of een supplement ervan slikken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100