Hoe moet ik deze bloeddruk beoordelen: 138/70

Net thuis gemeten, ik ben 38.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.7K

Het beste antwoord

Als prima gezond:

http://www.bloeddrukmetertest.nl/bloeddruk/waarden/
Wanneer je met een bloeddrukmeter aan de slag gaat wordt het meetresultaat in twee waarden gegeven: een getal voor SYS (systolische druk) en een getal voor DIA (diastolische druk). Beide waarden vormen samen de bloeddruk, die dan ook in twee waarden wordt weergegeven: 120 over 80 (120/80), bijvoorbeeld.

Het eerste getal, de 120, is de systolische druk. In de volksmond wordt deze ook wel aangeduid als de bovendruk. Dit is de druk van het bloed op de wanden van aders en slagaders op het moment dat het hart samenknijpt. Gedurende deze fase, de ‘kamersystole’, worden de hartkamers leeggeperst en begint het bloed opnieuw aan zijn reis door het lichaam. Het is vanzelfsprekend dat deze waarde hoger is dan de waarde voor diastolische druk.

Die druk, ook wel bekend als de onderdruk, wordt namelijk gemeten als het hart in rust is. Die fase heeft officieel de diastole. In die paar milliseconden worden de twee hartkamers gevuld met nieuw, zuurstofrijk bloed. Ook de boezemsystole draagt daaraan bij: doordat de boezems (vóór de kamers) samentrekken wordt er nog wat extra bloed in de hartkamers geperst.

Bovenstaande twee waarden vormen samen dus de bloeddruk. Als die onder de 90 over 60 ligt, duiden medici dat aan als een te lage bloeddruk. Rond de 120 over 80 is prima gezond en boven de 140/90 (of 160/90, in het geval van zestigplussers) is té hoog. Preciezer is het echter om uit te gaan van de gemiddelde bloeddruk, die als volgt wordt berekend. Je neemt de onderdruk en telt daar het verschil tussen boven- en onderdruk bij op. Dat getal deel je vervolgens door drie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

138 is de bovendruk en net op het randje van niet goed

de onderdruk 70 is perfect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onderdruk (70) is goed.
De bovendruk is voor iemand van 38 wat aan de hoge kant. Hierover zou ik toch even info inwinnen bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je geen zorgen te maken met deze bloeddruk, hij is eerder laag dan hoog en dat is goed. Alleen hoge bloeddruk is een reden om alert te zijn.

bloeddrukverlaging=<120/<70 mm Hg
normale onderdruk= 70-90 mm Hg
gemiddelde= 140-160 mm Hg
bloeddrukverhoging= >160/>95 mm Hg
Normale bloeddruk is dus 120-140 bovendruk en 70-90 onderdruk.

Is dus in jouw geval gewoon goed. Bednk ook dat bij jonge vrouwen de bloeddruk eerder laag dan hoog is en 38 is nog niet oud hoor.:)
amc