wat kun je verwachten bij de overgang? is twee weken overtijd zijn en dan 3 - 4 weken bloeden normaal? vermoeidheid? extra prikkels?

en is het dan normaal dat je dochter van 11 daarop reageert door niet ongesteld te worden al die tijd zonder zwanger te zijn?

Toegevoegd na 44 minuten:
mijn dochter is al een jaar regelmatig ongesteld en op tijd trouwens en nu dus al een hele tijd niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Overgangsklachten zijn heel persoonlijk.
Ik vind 3 - 4 weken bloeden, hangt af van de hoeveelheid, toch niet gezond klinken.
Vermoeidheid, humeurig, zweten, al dat soort dingen kan er bij horen.
Er zijn ook vrouwen die nauwelijks iets merken van de overgang.
Je kunt bij de huisarts een simpele test laten doen
om te zien of je echt in de overgang bent.

Een kind van 11 is tamelijk vroeg met de menstruatie en vaak heel onregelmatig.
Ik was ook zo vroeg en herinner mij nog hevige buikkrampen en dan weer een hele tijd niets.
Dat is op zichzelf heel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De klachten die je beschrijft kunnen heel goed te maken hebben met de overgang, maar de relatie met het niet ongesteld worden van je dochter is niet duidelijk.

Er bestaat wel een verband tussen de menstruatie van vrouwen die veel contact met elkaar hebben, maar bij een meidje van 11 denk ik eerder dat het er aan ligt dat ze nog zo jong is. De meeste meisjes hebben op die leeftijd nog geen heel regelmatige menstruatie of menstrueren helemaal nog niet.

Als je niet zeker weet of je in de overgang bent, zou ik je klachten met de huisarts bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een site waar ik veel aan heb gehad erg herkenbaar

Vrouw en overgang

zelf was ik ook met 11 jaar ongesteld maar nog lang niet regelmatig