Wat voor alternatieven zijn er wanneer je niet steeds weer je voortanden wilt laten vullen?

Vandaag is mij voor de zoveelste keer weer een stuk vulling tussen mijn voortanden weggeknapt. De laatste behandeling daaraan is amper een jaar geleden toen die er voor de zoveelste keer weer was uitgevlogen.

Ik ben het nu eigenlijk wel een beetje beu en zit serieus te denken om ze niet meer te laten vullen, maar wat zijn dan de (beste) alternatieven? Ik wil in geen geval een plaaje oid, dus ik zat te denken aan kronen, of wellicht wat anders als dat bestaat.

Ik wil graag goed beslagen ten ijs komen wanneer ik het daar met mijn tandarts over ga hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
plaatje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft mijn zoon ook
die heeft zijn echte voortanden op de glijbaan achtergelaten, en loopt nu met aangeplakte stukken die regelmatig loslaten
hij heeft er gelukkig geen pijn aan, maar vorige week wel weer naar de tandarts geweest voor 225 euro dus ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden

Het beste antwoord

Gewoon laten vullen. Er gaat niets boven je eigen tanden!

Kronen zijn lelijk als voortanden, ze zien er dik uit en je ziet altijd dat het nep is.

Implantaten zijn echt als laatste redmiddel bedoeld. Heel erg zonde om je gezonde tanden eruit te laten trekken om er een schroef in te laten plaatsen. Bovendien bestaat de kans dat het lichaam ze afstoot, dan ben je nog verder van huis.

Nogmaals, het mooiste is gewoon netjes laten bijwerken, steeds als het weer nodig is.

Ik heb zo'n tand onder en die knapt af en toe ook af, mijn tandarts blijft hem trouw vullen.

Toegevoegd na 2 uur:
Als je echt niet meer wilt laten vullen, kun je ook nadenken over onlays. Dit zijn porseleinen 'plaatjes', die over je eigen tanden heen worden geplakt. Je tand hoeft er dan niet helemaal af. Hij wordt een beetje afgeslepen en het plaatjes (in de vorm van je tand) wordt erop geplakt.

Nadeel hiervan is, dat naarmate je ouder wordt, je eigen tanden gaan verkleuren en die twee dus niet meekleurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou kunnen overwegen voor een implantaat te gaan: Een houdertje wordt in je kaakbeen geplaatst, en dan komt de kunst tand hierop te staan.

lees de info: http://www.flydent.com/nl/services/implantology/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kronen, bij mijn dochter waren de voortanden afgebroken door een ongelukje en het is heel vaak en tot vervelends toe gerepareert, de ellende was over na het nemen van kronen en die zitten nu al 12jr.
Implantaten kan ook, maar het is duurder, een hele operatie en er bestaat een kans dat je lichaam die weer afstoot en niet elke tandarts vertelt dat erbij.