Kan iemand mij verklaren, waarom de kans groter is op een allergische reactie op haarverf, als je een tatoeage hebt?

Het liefste met medisch - chemische uitleg.

Ik weet wel dat de kans groter is als je ee henna tattoo hebt (gehad) vooral met zwarte henna.
Maar hoe kan een "gewone" tattoo de kans op een allergische reactie vergroten?

Toegevoegd na 4 uur:
Het gaat dus niet om een henna tattoo.
En ook niet om de PPD allergie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De allergische reactie wordt veroorzaakt door PPD Parafenyleendiamine.
Deze komt niet voor in henna maar wordt er aan toegevoegd, zuivere henna bevat deze stof dus niet. Het maakt de henna donkerder vandaar dat het veel gebruikt wordt, echte henna is niet diep zwart.

Als je een allergische reactie hebt gehad van henna waar PPD in zat dan zal je daarna ook een allergische reactie krijgen van PPD wat in sommige haarverven voorkomt.
De reactie kan echt erg heftig zijn.

Reageer je positief op PPD dan kun je ook reageren op andere parasubstanties, bijv. azo- en aniline kleurstoffen, p-aminobenzoëzuur (PABA) en zijn esters (bijv. benzocaïne, procaïne), sulfonamiden, p-aminosalicylzuur en p-tolueendiamine.

Als één van deze stoffen voorkomt in een permanente tattoo kan je dus dezelfde allergie ontwikkelen. Zeker als je al een allergie hebt voor PPD

Let er dus zeker op dat je bij een henna tattoo zuivere henna gebruikt,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat NIET om een henna tattoo, en NIET om henna haarverf.
Het is een haarverf zonder PPD en afgeleiden, en toch staat erop: "een tatoeage kan de kans op een allergische reactie vergroten". Het gaat dus ook niet om PPD.
Allergische reacties zijn een(overtrokken) reactie van het immuunsysteem van een persoon op op zich ongevaarlijke stoffen hoe vaker dat je met die stof in aanraking komt hoe groter de kans op een dergelijke reactie,nu zitten er in kleurstoffen vaak allergenen stoffen (dit zijn stoffen waarvan bekend is dat ze een allergie kunnen veroorzaken )door deze onder de huid aan te brengen zoals met een tattoo gebeurd heb je dus een permanente besmetting met die kleurstoffen, door je haren nu te gaan verven is de kans groter dat de kritieke massa voor het immuunsysteem bereikt word en er dus een allergische reactie op volgt.