Waarom hebben de meeste autisten iets met computers?

Het is algemeen bekend dat mensen met autisme iets met computers hebben. Weet iemand hoe dit komt? (Ik wil dit vooral weten, omdat ik zelf PDD-NOS heb en zo'n zelfde probleem. Als ik weet wat de oorzaken zijn, kan ik er misschien oplossingen voor vinden).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoezo is het een probleem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, omdat ik dus tevéél computer, en veel groepsgenoten van mij (ook autistisch) hebben dat ook.
Ritsuka
11 jaar geleden
en waar baseer je op dat je computergebruik te veel is? komt het in de weg van andere activiteiten als school/werk, eten, persoonlijke hygiene en slapen? of vergelijk je het met leeftijdsgenoten zonder autisme, die andere hobby's hebben. Er is niks mis met computeren als jij je daar goed bij voelt, zolang het niet het enige is dat je de hele dag doet.
Misschien een hobby erbij zoeken of een sport?

Het beste antwoord

Ik heb ook pddnos maar wat ik zelf merk, is dat communicatie via computers toch veel gemakkelijker gaat dan in het werkelijke leven.

Voor mij persoonlijk is mijn computer mijn uitlaatklep. De dingen die ik in het dagelijkse leven niet hardop kan uiten, omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen (of áls ik het al doe ben ik bang dat ik saai stom herhalend of maf overkom.. ), kan ik wel online. Ik ben dan ook hééél blij dat internet bestaat.

En daarnaast, voor mij is het ook een hulpmiddel: je leert met mensen omgaan, ook al zitten ze hééél ergens anders, je maakt vrienden....

Voor mij als pddnos-er is het ook lastig om contact te maken, zoals ik al zei, en toen ik ineens single werd na ruim een decennia relatie, besefte ik dat daten in het werkelijke leven niks voor mij was (durf sowieso niemand aan te spreken), dus ben ik online gaan daten. Mensen om mij heen snapten daar niks van, omdat ik online wél durfde, maar in RL niet, ja probeer dat dan maar eens uit te leggen...

Dus ja, ... je moet denk ik vooral de oorzaak bij jezelf zoeken:

1) waarom zit ik zo vaak achter mijn computer
2) wat kan ik wél online, wat ik in het dagelijkse leven met moeite voor elkaar krijg?
3) wat voor positief effect heeft het voor mij?
4) is het nodig dit aan anderen uit te leggen, of moet ik het voor mijzelf houden?

De oplossing is er niet, het gaat erom hoe jij omgaat met je leven online en wat je wel en niet kan...

En ach, het is toch hééérlijk om af en toe als autist lekker even weg te kruipen in je eigen (virtuele) wereldje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij autistische mensen is het vaak zo dat ze zich veilig voelen achter de pc. Dit komt vooral/meestal omdat de communicatie dan niet rechtstreeks gaat, en ze in bijvoorbeeld een computerspel wel een sterke persoonlijkheid zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computers zijn voorspelbaar: ze werken volgens strikte regels. Computers hebben geen emoties. Om die redenen kan het aantrekkelijk zijn voor mensen die houden van patronen, zich goed kunnen verdiepen in abstracte dingen en minder goed zijn met sociale contacten. Omdat tegenwoordig praktisch elke computer aangesloten zit op internet, moet je daar ook rekening mee houden. Het kan voor mensen die moeilijker contacten leggen een goede uitkomst zijn om via social media te werken of om je te verschuilen achter je anonimiteit op het internet.
Dit kan nadelen hebben. Bijvoorbeeld dat je echte sociale contacten vermijd. Maar het heeft ook voordelen, zoals dat je toch kan communiceren en dat je bijvoorbeeld beter leert om te gaan met computers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computers zijn lekker veilig, dat is al genoemd. Maak ook vooral lekker veel gebruik van sociale media. Lekker rustig alle zinnetjes nog eens kunnen nalezen zonder dat men direct antwoord verwacht! Vooral doen!

Er zijn hele discussies gaande (oa in speciaal onderwijs en met pedagogen) of je een kind met autisme zolang achter de pc mag laten zitten en een kind niet moet dwingen om in de groep te gaan spelen dan wel contact zoeken in de echte wereld.

Het staat vast dat je autisme niet kunt veranderen. Het is een feit dat computers en met name sociale media veel autisten van echte eenzaamheid redden. Ik ben ervan overtuigd dat het niet zo erg is als:

je je wel aan je dagelijkse structuur houd
je geen lichamelijke klachten er aan hebt

en als mensen (bijvoorbeeld je ouders) willen dat je minder met de computer doet je ze wel iets tegemoet wil komen want zij willen ook graag van je gezelschap genieten en dat kan je ze niet zomaar ontzeggen. dat geld ook voor vrienden buiten de deur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon lekker achter je p.c. gaan zitten en beleef de wereld zoals jij dat wil..........vele autisme en asperger mensen....zijn hoogintelligent ......maar sociaal is het moeilijker om het leven te leven.
Alhoewel het vaak lijkt of de buitenwacht er meer moeite mee heeft als de persoon zelf.
Niks verkeerd aan........ook "normale"mensen zitten uren achter de P.c.
We moeten en mogen al zoveel niet