mag je werken met een postnatale depressie, of moet dit juist misschien zelfs ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
15K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van wat ik in mijn omgeving heb meegemaakt kán het bijna niet (werken). Het is een tamelijk serieuze ziekte die heel goed gemonitord moet worden door de arts(en). De arts zal wel aangeven wat wel of niet kan. Als de depressie vrij vroeg na de bevalling geconstateerd wordt zal er natuurlijk zowiezo niet aan werken worden gedacht ivm het zwangerschaps/bevallingsverlof
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk "mag" je werken.
Of het je lukt of verstandig is is een tweede.
Bij een ieder kan het verloop en de ernst van de klachten varieren.
Het ontkennen en doen of je alles kan kan het ook erger maken dus dat zal ik je niet aanbevelen.
Dingen ondernemen die je aankan moet je zeker doen.
Zonder druk en stress zorgen dat je beter word.
Probeer blij te zijn met kleine dingen en niet te kijken wat er allemaal moet van de maatschappij.

Het beste antwoord

dat verschilt van persoon tot persoon. De één heeft juist baat bij werken en de ander moet er niet aan denken. Wat belangrijk is, is om een patroon van denken (derhalve ook handelen) te doorbreken en dan kan verandering van omgeving (vooral een veilige omgeving) erg positief werken. Het allerbelangrijkste is dat de persoon serieus wordt genomen want gevoelens, emoties en gedachten vliegen alle kanten op. Het is belangrijk dat de werkgever goed op de hoogte is zodat er langzaam een begin kan worden gemaakt met een uren of dagen constructie die voor beide partijen fijn maar veilig voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord, morgen naar de dokter:):(

Andere antwoorden (4)

De vraag is meer of je kàn werken.
Bij een depressie zal je een behandelend arts hebben met wie er gekeken kan worden of werken een mogelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het schijnt zo te zijn dat bij depressies, werken juist heel goed kan helpen en dat thuis blijven vaak een negatief effect heeft.
uiteraard zal dat niet voor iedereen gelden en zal dit per geval door de (arbo) arts beoordeelt moeten worden.
helaas heb ik zelf ervaring met een ppd en "moest"ook gedeeltelijk aan het werk.
het heeft mij uiteindelijk goed gedaan. juist dat ritme en jezelf nuttig voelen draagt vaak bij tot een positief gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt helemaal af van verschillende factoren. de persoon natuurlijk, of je het werk graag doet, of het al dan niet fysiek zwaar is, de praktische en psychische ondersteuning van de omgeving, je familiale omstandigheden enz. Er is een groot verschil tussen iemand die een leuk werk heeft en 's avonds een partner die mee zorgt voor het huishouden dan iemand wiens werk erg belastend is en die nadien ook nog kan opdraaien voor het huishouden met nog vijf andere kleine bleirende kinderen.
Bovendien is de ene postnatale depressie de andere niet De oorzaak van de depressie kan liggen in een veranderende hormoonhuishouding, maar ook in sociale of psychische factoren of zelf in het gegeven of het kind al dan niet écht gewenst was. Het kan ook een versterking zijn van een vooraf reeds bestaande depressie.
Dus je vraag is niet eenduidig te beantwoorden, de ene situatie is de andere niet. Het beste is om de beoordeling of men al dan niet kan werken mee over te laten aan een deskundige (bv. dokter). Hij/zij kan alle omstandigheden naast elkaar zetten, en bekijken of de fysieke, sociale en psychische toestand toelaat het werk in kwestie te verrichten.
Als men aan het werk gaat, wordt (in België althans) soms gestart met een parttime terug-aan-het-werk zodat persoon in kwestie niet de hele dag thuis zit te kniezen maar nog genoeg tijd overhoudt om ook op krachten te komen.
liveisgreat
11 jaar geleden
Het voorvoegsel 'Postnatale' voor de diagnose 'depressie' maakt het allemaal wat 'zachter'. Meer herleidbaar. De oorzaak van de depressie is gelegen in het feit dat die op is gaan treden na de bevalling. Dat is alles wat er vastgesteld kan worden. De depressie is echter manifest.

Vermoedelijk is de depressie door een van buiten komende oorzaak ontstaan en wordt hij mogelijk ook in stand gehouden. Daarom zal deze depressie worden bestreden met medicatie en therapie.

Vraag aan je therapeut en/of arts of hij/zij jou in staat acht om te gaan werken. Werken kan namelijk een vlucht zijn en vluchten kan er dan voor zorgen dat de depressie in stand blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een depressie heeft geen hormonale oorzaak. Bij PMS is er weliswaar een geboorte met hormoon problematiek aan vooraf gegaan, echter is de depressie klinisch, het postnataal deel de vaststelling van een feit. De exogene factor geboorte met complicerende factoren van stress en overige randvoorwaardelijke factoren zijn vast te stellen. Een relatie met gewijzigde hormoonhuishouding niet. Ten aanzien van PMS (als depressie) is vastgesteld dat vooral waterretentie leidt tot het depressie deel ervan.