Multiple sclerose is een aandoening aan het centrale zenuwstelsel. voor meer info zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MS staat voor Multiple Sclerose.
Multiple sclerose betekent dat er verharde plekken zijn in het centrale zenuwstelsel, waarin de cellen van het zenuwstelsel zijn aangetast. Door deze verhardingen ontstaan verstoringen in de zenuwgeleiding.
Dit kan een groot aantal verschillende klachten veroorzaken. De precieze oorzaak van MS is niet bekend. MS komt vaker voor in koude dan in warme landen en vaker bij vrouwen dan bij mannen.
De ziekte verloopt bij iedereen anders. Meestal wisselen periodes van verergering en periodes van verbetering van de klachten elkaar af. MS kan veel verschillende klachten met zich meebrengen, maar is niet dodelijk, besmettelijk of erfelijk.

MS begint vaak met min of meer vage, niet goed te omschrijven klachten (bijvoorbeeld moeheid of duizeligheid). Deze kunnen zoveel oorzaken hebben dat de huisarts meestal niet meteen aan MS denkt. Daar komt bij dat deze klachten vanzelf weer kunnen verdwijnen. Na een tijdje ontstaan opnieuw klachten, die opnieuw vaag kunnen zijn. Zo kan het een tijdje duren voordat aan MS wordt gedacht.

Hoewel de ziekte op zichzelf niet dodelijk is, kan het een lichaam zodanig aantasten dat het niet meer kan functioneren.
Een vriendin van mij is er aan gestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ff je profiel bekeken en gezien dat je pas 14 bent. Daarom eenvoudige uitleg. MS tast, zoals al eerder geantwoord, het centrale zenuwstelsel aan.
Bij MS ga je slechter zien, je spieren worden steeds zwakker waardoor je uiteindelijk in een rolstoel belandt. Op een gegeven moment kun je jezelf niet meer verzorgen.
Aan patiënten met MS zie je niets aan het uiterlijk. Ze zien er gewoon uit zoals jij en ik, maar zijn wel ernstig ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ms is een ziekte aan het zenuwstelsel waardoor de spieren steeds minder gaan functioneren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MS staat voor Multiple Sclerose. dit is niet zo makelijk uit telegen je hebt er namelijk ook weer meerdere soorten van
als ik jou was als je het echt wil weten zou je er eens met je arts over moeten heben maar er staat ook veel over op het
internet succes.