Wat te doen tegen urineverlies?

Ik ben een meisje en als ik lange stukken ren of bijvoorbeeld touwtjespring, dan loopt t er gewoon uit zonder dat ik er iets aan kan doen. En dat is best vervelend want laatst met trainen zat er een hele natte vlek in m'n broek. Ik draag meestal strings dus inlegkruisjes zijn dan niet zo handig lijkt me.. Iemand oplossingen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kunt hiervoor naar de huisarts gaan. Er bestaat speciale fysiotherapie om deze vorm van incontinentie af te komen. Dat is relatief eenvoudig en je merkt snel resultaat. Het is wel aan te raden om te gaan behandelen. Als je nu niets doet kan het steeds erger worden, en nu kun je het relatief eenvoudig verhelpen. Als fysio niet helpt moet je naar een uroloog. Er zijn ingrepen die je van dit vervelende en ongewenste probleem af kunnen helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik ook niet gewoon nog eventjes wachten? Kijken hoe het over een paar maandjes gaat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
xlianne, ik snap dat je je schaamt, ik weet niet hoe oud je bent, maar veel vrouwen (en ook jonge vrouwen) hebben last van incontinentie. Het is een onderwerp waar nooit over gesproken wordt, maar dit komt echt heel vaak voor! Niemand hoeft toch te weten dat je incontinent bent? De huisarts mag niets doorvertellen. Ik zou voor je eigen 'plezier' kiezen en gewoon naar de huisarts gaan. Als je wordt doorgestuurd naar de fysiotherapeut, hoef je je ook niet te schamen, want ook zij hebben hier ervaring mee. En wat is er nu fijner om uiteindelijk hier geen/minder last van te hebben? Je voelt je ook beter als je geen urine verliest. Ik zou niet afwachten, maar gewoon direct naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xlianne: het is even vervelend om het voor te leggen aan je huisarts of een fysiotherapeut, maar het is echt een opluchting als je niet meer steeds scheuten verliest of daar bang voor hoeft te zijn. Ik weet waar ik het over heb!
oefeningen doen om de bekkenbodem te verstevigen. Inlegkruisjes lossen de kwaal niet op. Een bezoek aan de dokter , hoe genant je dat ook vindt, wel
succes
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Als je zelf eerst wil proberen om de spieren te verstevigen, kan je deze oefeningen doen:
http://www.umcutrecht.nl/zorg/patienten/onderzoek/O/oefeningenterversterkingvanuwbekkenbodem/oefeningen.htm
Dit heet inspanningsincontinentie en komt relatief vaak voor. Zoals al gezegd is het op zich simpel op te lossen via oefeningen die een bekkenbodemfysiotherapeut je kan leren.
En ja, als je niets doet, gaat het niet vanzelf over en heb je kans (hoeft niet maar kan dus wel) dat het steeds erger wordt. Dus zoek een fysiotherapeut die bekkenbodemtherapie aanbiedt bij jou in de buurt (je hebt geen verwijzing van de huisarts nodig voor fysiotherapie).
Nog één tip: laat je niet wijsmaken door mensen dat 'streepjesplassen' of 'stippeltjesplassen' zou helpen - dus tijdens het plassen steeds even ophouden. Daarmee verstoor je de normale werking van de blaasspieren en heb je kans dat er steeds wat urine achterblijft in de blaas, wat een perfecte voedingsbodem is voor blaasontstekingen.
Ik zeg dit omdat dat verhaal van zo plassen nog steeds de ronde doet.
Je kunt je blaasspieren trainen, maar zorg dan dat iemand die er verstand van heeft (zoals zo'n fysiotherapeut) je eerst goed uitlegt hoe je dat moet doen.