Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom werkt gapen zo aanstekelijk?

WÁÁÁÁÁÁHHHMMM .... (werkt het al?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

jaaahhhaaahaphhhh...
vooral de combi van de vraag en het plaatje....

Toegevoegd op 29-04-2009 19:37:59
hihihi zit ik te gapen...begint de kat spontaan mee te doen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het werkte. Antwoordt is hier te vinden:

http://www.elsevier.nl/web/show?id=75232&contentid=128452

en leuk filmpje over gapen erbij:

http://www.youtube.com/watch?v=uMnekeLTUrw&feature=PlayList&p=BF80CA5A80754EF3&playnext=1&playnext_from=PL&index=9
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het werkt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest van de tekst al gapen nog voor ik de foto had gezien.
Het schijnt te maken te hebben met spiegelneuronen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onbekend waarom gapen aanstekelijk is,
Nagapen lijkt in niets op het imiteren van gedrag. Was dat wel zo, dan zouden de spiegelneuronen actief moeten worden, de neuronen waarmee we het gedrag van anderen nadoen.
Psychologen kwamen met een andere theorie: vooral op mensen met een groot empathisch vermogen werkt het aanstekelijk. Volgens de psychologen verraadt de nagaap dat je je in de (geestes)toestand van de gaper verplaatst.

Dat klinkt naar hogere hersenoverwegingen en die zijn moeilijk te rijmen met het feit dat mensen al aandrang voelen als ze het woord gapen lezen of alleen het geluid horen.

Door mee te gapen zouden mensen ooit hun groepsleden erop hebben geattendeerd dat het tijd was om te gaan slapen, of om met z'n allen op jacht te gaan. Met elkaar in de pas lopen vergroot de overlevingskansen. En dat moet automatisch gaan, wat de hersenfoto's bevestigen. Vreemd genoeg bleek bij het nagapen de activiteit in de buurt van de amandelkern af te nemen. Dat cerebrale gebied registreert allerlei sociale aanwijzingen maar bij het nagapen werd het er bijzonder stil. Daar begrijpen de neurologen nog niets van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha vind ik ook zo raar. Volgens mij is dat niet officieel bekend. Je ziet iemand gapen en gaapt automatisch mee. Best apart, maar ook wel weer grappig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding