Heb ik gordelroos ?

Ik heb nu al een paar dagen last van een branderig gevoel van de huid. Het is begonnen op mijn rechter bovenbeen, in de lies en op mijn bil en in 2 dagen tijd is dat uitgebreid naar de rug.
Je ziet er niets aan maar het voelt als zonnebrand als ik de huid aanraak. Waar naden van kleding de huid raken voelt het hoogst onaangenaam.
Mijn eetpatroon en wasmiddelen zijn de zelfden als altijd dus een allergie lijkt me sterk.
Ik denk aan gordelroos omdat het zich concentreert op de rechterkant van het lichaam. Maar ik zie nog steeds nergens rode vlekken of blaasjes.
Het is nou ook weer niet zo pijnlijk dat ik er een dokter voor wil lastigvallen.

Toegevoegd na 1 dag:
Update

Ik ben naar dokter geweest en het is idd gordelroos en heb inmiddels ook al de huiduitslag die erbij hoort.
Tegen de (nu behoorlijke) pijn heb ik niets gekregen wel een kuur valaciclovir.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K

Het beste antwoord

Gordelroos (herpes zoster) is een huiduitslag veroorzaakt door het waterpokkenvirus. Het beperkt zich vaak tot één helft van uw lichaam. Er ontstaat jeuk of pijn in een huidstrook van uw gezicht, romp of ledematen. Na enkele dagen ontstaan er rode vlekjes en blaasjes. Soms geeft gordelroos alleen jeuk en pijn, zonder vlekjes of blaasjes.

Gedurende een week kunnen er nieuwe blaasjes bij komen. De blaasjes zitten bijvoorbeeld als een gordel om de linker helft van uw borstkas, vandaar de naam gordelroos. De pijn kan hevig zijn en u kunt zich grieperig voelen of lichte koorts krijgen.

Wanneer iemand, meestal als kind, voor het eerst in aanraking komt met het waterpokkenvirus, krijgt hij of zij de waterpokken. Na genezing blijft het virus achter in de zenuwen van de huid. U merkt daar niets van. Soms wordt het virus na jaren weer actief en veroorzaakt het gordelroos.

Laat uw huid zoveel mogelijk met rust. U mag gewoon douchen of in bad. Om uw kleding te beschermen of schuren te voorkomen, kunt u de blaasjes afdekken met zacht wondgaas.
Was uw handen met water en zeep als u aan de blaasjes heeft gezeten. De blaasjes zijn besmettelijk totdat ze zijn ingedroogd. Het virus zit in het vocht van de blaasjes. Als het virus op uw handen zit, draagt u het gemakkelijk over. Iemand die nog geen waterpokken heeft gehad, kan er waterpokken van krijgen. Het is niet mogelijk om er rechtstreeks gordelroos van te krijgen.

Gordelroos gaat meestal na een tot twee weken vanzelf over. Daarna blijft de huid nog een paar weken vlekkerig. Gordelroos geeft meestal geen littekens, tenzij u heeft gekrabd. Een enkele keer blijven er langdurig klachten bestaan: de plek blijft vlekkerig of gevoelloos of u houdt jeuk of soms heftige pijn. Deze restklachten komen vooral bij ouderen voor. Het komt zelden voor dat iemand een tweede keer gordelroos krijgt.

Bij gordelroos in het gezicht kan uw oog ontstoken raken. Neem contact op met de huisarts als u bij gordelroos in het gezicht een tintelend gevoel, jeuk of pijn aan uw oog of neuspunt krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Soms geeft gordelroos alleen jeuk en pijn, zonder vlekjes of blaasjes. Dus het kan heel goed dat jij dat hebt.
In de meeste gevallen hoef je er niets tegen te doen. Als de pijn hevig is kan je paracetamol slikken. Gordelroos gaat meestal na een tot twee weken vanzelf over.
Amadea
12 jaar geleden
Denk niet dat jij gordelroos hebt,gordelroos ,(zo als de naam ook al zegt) zit meestal aan 1 kant van je middel je krijgt allemaal rode pukkels,die meestal onwijs pijn doen,en dat is echt niet over met 2 weken,je kan het in bijzondere gevallen ook in je gezicht hebben.Het is eigenlijk een zenuw aandoening met pukkels,maar als je dit uit wil sluiten even naar je h.a
In ieder geval beterschap.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gordelroos is in de begin fase heel besmettelijk.
12 jaar geleden
Weet niet of ik het altijd goed heb begrepen:
Als je als kind zijnde je waterpokken niet goed hebt uitgeziekt, kun je op latere leeftijd gordelroos krijgen.
Dit beperkt zich meestal tot 1 zijde van het lichaam, bij de huisarts kun je dan wat krijgen voor de pijn, want je kunt er behoorlijk veel last van hebben.
Dus als ik ju was: Even naar de huisarts.